Archiwum Internetowej Akademii Go Sklep E-GO  
_TOGGLE
Menu

Nauka

Artykuły

Szukaj

Archiwum IAG


Brzydkie ruchy
Natknąłeś się na ciekawy problem lub pozycję? Przedstaw go tu lub zapytaj o rozwiązanie.
Rozpocznij nowy temat   Odpowiedz na temat   Wersja do druku    Forum - strona głównaPozycje, problemy, analizy
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
mar001
Kosumi
Kosumi


Dołączył(a): sierp 15, 2004
Wiadomości: 30
Skąd jesteś: okolice Warszawy

PisanieNadesłano: Pn wrz 27, 2004 11:39 pm    Temat wiadomości: Brzydkie ruchy Odpowiedz cytując

spotkalem sie z okresleniem brzydkie , albo nie ladne ruchy w Go, wykonanie ich, zle swiadczy o grającym, ale jakie to wlasciwie sa ruchy?

na stronie go.art.pl. mozna przejrzec zapis parti pomiedzy Honibo Shusai i Kitari Minoru, a tam ruch 121 , jest uznany za zly, cytuje "zostal przyjety z oburzeniem" , ten ruch podobno byl tak bulwersujacy. ze mistrz seigen chcial przerwac gre.
O co tu wlasciwie chodzi bo nie rozumiem tego problemu w GO, na czym polegaja takie ruchy?

z gory dzieki za pomoc.
Powróć na górę
ma1a
Kosumi
Kosumi


Dołączył(a): kwiet 25, 2003
Wiadomości: 39
Skąd jesteś: Rybnik

PisanieNadesłano: Wt wrz 28, 2004 1:26 am    Temat wiadomości: Odpowiedz cytując

Polecam świeżo wydaną powieść "Meijin" - sfabularyzowaną kompilację reportarzy z tej właśnie gry. Problem "ruchu 121" jest tam szczegółowo omówiony.
W skrócie chodzi o to, że partia ta rozgrywana była w wielu sesjach, ostatni ruch w każdej sesji był zapisywany. Czarny 121 był takim właśnie ruchem zapisanym. Zauważ, że jest to typowa groźba, na którą Meijin musiał odpowiedzieć. Stało się to w momencie trwania zaciętej walki w centrum planszy. Obserwatorzy gry uznali, że Kitani wykorzystał ten ruch w celu zyskania dodatkowych godzin na analizę trudnej sytuacji w centrum.
Jako taki byłby zatem ruchem brzydkim, nieetycznym...
Jednakże w późniejszych analizach Honinbo Shusai przyznaje, że ruch ten był zagrany we właściwym momencie.

Swoją drogą, partia ta ma dodatkowe, głębsze tło, o którym warto pamiętać czytajęc "Meijin'a".
Kilka lat wcześniej Honinbo Shusai grał inną, bardzo słynną grę z przyjacielem Kitaniego - Go Seigen'em. Wygrał ją Mistrz, ale tajemnicą poliszynela jest to, że wygrywające zagranie wymyślił w trakcie nocnej analizy jeden z jego uczniów.
Go Seigen i grupa jego przyjaciół - wśród nich Kitani Minoru, powieściowy Otake - byli oburzeni takim, nieuczciwym ich zdaniem, sposobem wygrania gry. Tłumaczy to, dziwiący z pewnością czytelników książki, pewinen dualizm zachowania Otake. Z jednej strony - głęboki szacunek do starego Mistrza, z drugiej - nieufność, czasami wręcz groteskowa.
Powróć na górę
mar001
Kosumi
Kosumi


Dołączył(a): sierp 15, 2004
Wiadomości: 30
Skąd jesteś: okolice Warszawy

PisanieNadesłano: Sb paźdź 02, 2004 2:07 am    Temat wiadomości: Odpowiedz cytując

raczej chodzilo mi ogolnie o pojecie "bad style" w GO niz o ten konkretny przpadek , ale dzieki to interesujace co napisalaś, moze nawet skusze sie i przeczytam sobie tę książkę Puszczający oczko
Powróć na górę
dede
Tengen
Tengen


Dołączył(a): kwiet 06, 2003
Wiadomości: 192
Skąd jesteś: Trojmiasto

PisanieNadesłano: Pn paźdź 11, 2004 4:57 pm    Temat wiadomości: Odpowiedz cytując

To pojęcie jest dosyć subtelne. Na moim skromnym poziomie gry jako zły styl rozumiem ruchy swiadomie obliczone na błąd przeciwnika, a także zagrania prowadzące do chaotycznej, nieprzewidywalnej bijatyki. Nieprzemyślane inwazje, nieprzeliczone drabinki czy próba zabijania kamieni przeciwnika 'na siłę' powodują że gra robi się brzydka.
Powróć na górę
Lesio
Honte
Honte


Dołączył(a): wrz 13, 2004
Wiadomości: 8
Skąd jesteś: Warszawa

PisanieNadesłano: Wt paźdź 12, 2004 12:50 am    Temat wiadomości: Odpowiedz cytując

Sa ruchy ewidentnie zle, sa ewidentnie dobre. Pomiedzy jest cala klasa ruchow ktore raz moga byc dobre, innym razem zle.
Czasami choc nie zawsze, te zle ruchy to wlasnie ruchy "brzydkie".
Takim jest na przyklad "pusty trojkat".
Jednak "brzydota" jest wzgledna. Niektorym podobaja sie niskie blondynki a innym wysokie budynki. Czasami okresla sie epitetem "brzydki" ruchy ktore nie wnosza nic do gry, a tylko ja niepotrzegnie przedluzaja. Mozna by powiedziec ze takim (moze troche przegietym, ale zawsze) przykladem mogloby byc granie wszystkich ruchow dame, lub granie we wlasnym terytorium .... w przegranej pozycji.
Mysle jednak, ze nie nalezy zbyt duzo myslec o brzydocie ruchow ktore wykonuja inni. Popatrzcie na wlasna gre i starajcie sie, zeby byla ona: dobra, optymalna, precyzyjna. I zeby w waszej grze byl plan. Wtedy nikt nie powie ze gracie brzydkie ruchy Puszczający oczko
Powróć na górę
Wyświetl wiadomości z ostatnich:   
Rozpocznij nowy temat   Odpowiedz na temat   Wersja do druku    Forum - strona głównaPozycje, problemy, analizy Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1


Skocz do:  
Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich wiadomości
Nie możesz usuwać swoich wiadomości
Nie możesz głosować w ankietach
Na tym forum nie możesz załączać plików
Z tego forum możesz pobierać pliki

Sklep E-GO
Autorzy | Podziękowania
Hosting zapewnia Polskie Stowarzyszenie Go
Interactive software released under GNU GPL, Code Credits, Privacy Policy