#1: GnuGo analizuje partie Autor: pawelgo21, Skąd jesteś: Dublin, Irlandia (d. Kielce)Nadesłano: Wt stycz 27, 2004 1:21 am ---- Jakiś czas temu natknąłem się na pewnej liście mailowej na dyskusję o programach analizujących partie. Był również mail o tym, że można podać programowi GnuGo polecenie w linii DOS i on oceni "po swojemu" wartość ruchów i poda, gdzie on sam by się ruszył. Sprawdziłem - działa.
gnugo -l gra.sgf --replay both -o gra_przejrzana.sgf
gdzie: gra.sgf = plik do oceny,
gra_przejrzana.sgf = plik wynikowy.
Ponieważ, jak wiadomo GnuGo w swej najlepszej wersji gra najwyżej na poziomie 14k, więc i taka analiza może być użyteczna tylko dla graczy do tego poziomu. I trzeba oczywiście pamiętać, że to tylko program - na pewno zawiera jakieś błędy, nie ma wyobraźni, zawsze "myśli" w ten sam sposób itd. itp. Słowem nigdy nie zastąpi człowieka...
#2: Autor: Dobromila, Skąd jesteś: Łódź/ZielonkaNadesłano: Wt stycz 27, 2004 10:57 am ---- To już chyba lepiej złapać na kgs kogoś silniejszego i poprosić o komentarz.
Zawsze ktoś tak miły się znajdzie.
Zresztą na Akademii w lekcjach jest dział komentowanie partii, można do kogoś z tych ludzi napisać i wysłać mu sgf. Na pewno zrobi to lepiej niż bezduszna maszyna
#3: Autor: Dobromila, Skąd jesteś: Łódź/ZielonkaNadesłano: Wt stycz 27, 2004 11:39 am ---- Jeśli chodzi o porady programów, to ja czasem korzystam z funkcji Many Faces, która robi wykres różnicy terytorium. Oczywiście to co mierzy MFoG nie jest zbyt miarodajne, ale daje mi to ogólny obraz gry i mogę zatrzymać się w momentach w których najprawdopodobnie coś spaskudziłam.
Ale i tak analizę robi tu człowiek (tzn. ja ) a program tylko ułatwia mi robotę.
Toteż upieram się przy tezie, że program nie może dobrze analizować partii, bo nie czuje ducha Go. Jak ktoś chce mieć analizę partii na poziomie 14k to jestem do usług choć też nie jestem pewna czy tego ducha Go tak do końca czuję ..
#4: Autor: pjk, Skąd jesteś: WarszawaNadesłano: Wt stycz 27, 2004 10:20 pm ---- Nie widzę sensu używania programów, do komentowania - Komputer jest schematyczny,
Choć można przy ich pomocy sprawdzić poprawność joseki.
Własna praca nad grą wiele daje - żeby najwięcej skorzystać warto wpisać swoje uwagi do zagrań, i pytania . Dopiero tak spreparowaną grę przesłać do komentarza.
W Internecie jest wiele możliwości otrzymania oceny własnej gry:
- złapanie kogoś na serwerze ( np. KGS)
- wysłanie do nauczyciela
- wysłanie do osób z akademii - sekcja Lekcje
- wysłanie do GTL ( po angielsku) gtl.jeudego.org/
#5: Autor: loopan, Skąd jesteś: WroclawNadesłano: Śr stycz 28, 2004 2:30 pm ---- Pamietajmy jeszcze o tych goistach ktorzy dostepu do internetu nie maja!
#6: Autor: Dobromila, Skąd jesteś: Łódź/ZielonkaNadesłano: Śr stycz 28, 2004 2:38 pm ---- Ci, którzy nie mają dostępu do sieci, chyba nie czytają tego forum.
a ci, którzy nie mają stałego łącza, tylko używają modemu albo korzystają z netu np. na uczelni, chociaż na kgs-ie sobie nie pograją, mogą przesłać sgf komuś z akademii, bo to akurat długo nie trwa.
#7: Autor: kaisuj, Skąd jesteś: LublinNadesłano: Cz stycz 29, 2004 1:27 am ---- Hmmm, ja dzis gralem gre, gdzie dawalem 2H i na dobra sprawe to nie wiem jak zagrac zeby wygrac. Analizowalem kilka fragmentow, gdzie wydawalo mi sie, ze zle zagralem, ale czego bym ni wymyslil, to wychodzilo, ze jestem 20 pkt do tylu. Wydaje mi sie, za czasem sie nie da przeanalizowac wlasnej gry, gdyz nie jestesmy w stanie wybic sie ponad pewne schematy mysleniowe. Nawet szukajac lepszego rozwiazania, mysle o konkretnej sytuacji w sposob, ktory sie nauczylem. W grze oczywiscie widze mniej, bo analizuje w wyobrazni, co jest trudniejsze, mam mniej czasu itd, ale nawet analizujac offline ciagle obracam sie wedle pewnej okreslonej liczby rozwiazan. Moze sie zdarzyc, ze to za malo. I wtedy jest przydatne spojrzenie kogos innego.