Lekcja BADUK 01
Przedstawiam pierwszą z lekcji Nexa publikowanych na jego bogu nexik.jogger.pl. Mam nadzieję, że będą dla was interesujące. Trochę eksperymentujemy z formą przedstawiania ich na serwisie. Pierwsza będzie opublikowana jako applet Javy, a teraz oddajmy już głos autorowi. (;CA[windows-1250]SZ[19]AB[pd]MULTIGOGM[1]GN[Lekcja BADUK 01]GC[Lekcja stworzona przez Nexo]C[Na początek postanowiłem opisać bardzo popularny jungseok do 4-4. Powstaje one gdy biały zainwaduje w sansana po czarnym hasami. Ten Jungseok wydaje się dość prosty jednak ma kilka ciekawych punktów. ];W[qf];B[qh];W[qc];B[qd] ;W[pc]C[Wariant.] (;B[od];W[rd];B[re];W[rc];B[qe] ;W[nc]LB[me:A][mc:B][rf:C]C[Po tym jungseok czarny może wyskoczyć do A w seonsu - biały najprawdopodobniej odpowie w B. Jeżeli Biały nie odpowie na skok do A to czarnego B jest potężnym ruchem. Ciekawą ideą jest zagranie czarnych w C zamiast w 10. Zgranie to było przez dłuższy czas testowane przez profesjonalistów w latach 90' m.in. przez Yi ChangHo 9p jednak dzisiaj uważa się że zagranie w C zostawia zbyt dużo słabości. Aktualnie zagranie to całkowicie zniknęło z profesjonalnego Go.];B[lc]C[Wariant.] (;W[mc]C[Kontynuacja.];B[ld]L[ob][nb]C[W sytuacji gdy ważniejsza dla czarnego jest górna banda niż prawa to zamiast skoku do A z Dia. 1 można zagrać w tą sekwencje. Zagranie w 12 ma na celu wykorzystanie słabości w A. Najczęściej na ten ruch odpowiada się wymuszeniem 13 na 14, czasami jednak biały po prostu wzmacnia się zagraniem w B oddając inicjatywę czarnemu.]LB[lc:12][mc:13]) (;W[dp]C[Biały ignoruje];B[ob];W[oc];B[nb];W[pb];B[mc] ;W[ra]C[W sytuacji gdyby jednak biały nie wzmocnił się w rogu to czarny ma doskonały ruch czarnych 14, a cała sekwencja, aż do białych 19 jest wymuszona. Warto zauważyć że jeżeli biały nie zagra 19 to czarny może łatwo zabić białą grupę w rogu.]LB[ob:14][oc:15][nb:16][pb:17][mc:18])) (;B[oc]C[Warianty.] (;W[ob];B[nc];W[nb];B[mc];W[rd];B[re];W[rc] ;B[qe]LB[oc:6][ob:7][nc:8][nb:9][mc:10][rd:11][re:12][rc:13][qe:14]C[Całe jungseok wygląda bardzo prosto lecz jest możliwe zagranie pewnego tricka. Chodzi tutaj o zagranie czarnych 6 zamiast A , a ideą jest zmuszenie białego do zejścia na 2 linię. Sytuacja tutaj jest bardzo dobra dla czarnego, tak więc biały musi znaleźć inne rozwiązanie.]L[od]) (;W[od];B[rc];W[rb];B[rd];W[ob];B[nc];W[nb];B[mc];W[mb];B[lc] ;W[oe];B[sb];W[qb];B[rf];W[pf];B[qg];W[ng];B[lb];W[pa] ;B[hc]LB[od:7][rc:8][rb:9][rd:10][ob:11][nc:12][nb:13][mc:14][mb:15][lc:16][oe:17][sb:18][qb:19][pf:21][rf:20][qg:22][ng:23][lb:24][pa:25]C[Pierwsze co przychodzi do głowy to cięcie jednak, czarnych 8 to doskonały ruch i aż do czarnych 26 biały nie ma żadnych szans na dobry wynik, warto zauważyć że jeżeli drabinka jest dobra czarnego może zamiast 16 grać Dansu w 17.]) (;W[rd]LB[rd:7]C[Poprawna odpowiedź to białych 7 z Po tym zagraniu są możliwe 2 warianty.] (;B[re];W[rc];B[qe] ;W[nc]C[Wariant.] (;B[od] ;W[ob]LB[rd:7][re:8][rc:9][qe:10][nc:11][od:12][ob:13]C[Tutaj pokazana jest standardowa sekwencja, po której biała grupa w rogu nie ma już słabości, a dodatkowo czarny stracił jedną groźbę ko.]) (;B[ob];W[od];B[nb] ;W[nd]L[mb][rf]LB[re:8][rd:7][rc:9][qe:10][nc:11][ob:12][od:13][nb:14][nd:15]C[Natomiast jeżeli czarny zejdzie na 2 linię jak to jest pokazane w tym wariancie to biały przetnie w 13 i sekwencja do 15 jest wymuszona następnie czarny musi zdecydować które kamienie chce oddać bo nie jest wstanie zabezpieczyć jednocześnie dwóch punktów: A i B.])) (;B[od];W[rb] ;B[kd]LB[kd:10][oc:6][rd:7][rb:9][od:8]C[Został mi do pokazania tylko jeszcze jeden wariant grany często na grach handicapowych, lecz ostatnim czasy także niektórzy pro, m.in.: Park YeongHun 9p grają ten wariant. Po białych 7 czarny nie może blokować, ponieważ spowoduje to niekorzystny dla niego rezultat. Jednak zamiast blokować czarny może łączyć w 8 zmieniając kierunek gry . sekwencja do czarnych 10 uważana jest za jungseok.])))) Na sam koniec mam dla was dwa problemy pierwszy (prawy górny róg) jest dość prosty i tylko wygląda na trudny. Drugi problem (lewy dolny róg) jest znacznie trudniejszy, chociaż pierwszy ruch jest bardzo intuicyjny to sekwencje są dość skomplikowane. Rozwiązania podam podczas następnej lekcji. (;CA[windows-1250]AP[MultiGo:4.4.2]SZ[19]MULTIGOGM[1]AB[qc][rd][oc][nc][mb][lb][ne][oe][pe][mf][ng][og][rc][bq][cq][dp][eo][eq][fo][fn][hq][jq]AW[oh][mh][nh][ph][qf][qe][qd][re][lf][le][me][nd][mc][lc][kb][jc][bp][cp][do][en][cn][em][fm][gn][go][cj]) |
Content received from: Archiwum Internetowej Akademii Go, http://akademia.go.art.pl