Zapraszamy do korzystania z nowej możliwości na naszych stronach - z rysowania diagramów. Dzięki rysowaniu diagramów możecie:
- zapytać na forum silniejszych graczy o ocenę konkretnych pozycji,
- poprosić o komentarz do pozycji,
- szukać rozwiązania zadań,
- oglądać diagramy w artykułach, wpisach do słowniczka i w innych miejscach na stronach,
- korzystać z wykładów silniejszych graczy,
- czytać komentarze do partii.
Rysowanie diagramów na forum jest niezwykle proste. Można tego dokonać aż na trzy sposoby - ręcznie, korzystając z programów winmgt oraz txtcon lub, najprościej, z apletu php. Najpierw omówimy ręczne tworzenie diagramów.
Każdy diagram powinien mieć znaczniki: 'diagram' na początku oraz '/diagram' na końcu zastępując symbole ' znakami "[" i "]".
Oto jak można uzyskać pustą planszę 9*9:
$$c pusta plansza
$$ ---------------------------------------
$$ |. . . . . . . . .|
$$ |. . . . . . . . .|
$$ |. . , . . . , . .|
$$ |. . . . . . . . .|
$$ |. . . . . . . . .|
$$ |. . . . . . . . .|
$$ |. . , . . . , . .|
$$ |. . . . . . . . .|
$$ |. . . . . . . . .|
$$ ---------------------------------------
A tak wygląda rezultat:
|
pusta plansza |
Rezultat uzyskałem opatrując powyższe linijki znacznikami 'diagram' i '/diagram' w nawiasach kwadratowych. Pamiętajcie, by nie wstawiać pustych linii w rysunek.
Jak widać każda linia poprzedzona musi być symbolami $$. Pierwsza linia to linia tytułowa. Wpisujemy w nią komendy interpretowane przez program, nie oddzielając ich od znaków $$ oraz tytuł diagramu po spacji. Tutaj polecenie 'c' nakazuje podawać współrzędne wokół planszy.
W kolejne linijki wpisujemy diagram. Brzegi planszy są symbolizowane przez '|' oraz '-'. Puste przecięcia to '.' natomiast hoshi to ','. Pomiędzy przecięcia wstawiamy spacje, natomiast nie oddzielamy spacjami przecięć od brzegu planszy. Oczywiście możliwe jest narysowanie tylko skrawka planszy:
$$ Część pustej planszy
$$ ------------------------------------
$$ |. . . . . . . .
$$ |. . . . . . . .
$$ |. . , . . . , .
$$ |. . . . . . . .
$$ |. . . . . . . .
A tak wygląda rezultat:
|
Część pustej planszy |
Teraz przejdziemy do czegoś bardziej frapującego, a więc do rysowania kamieni.
$$ Czego najwięcej może oczekiwać czarny po powyższej sytuacji?
$$ -------------------------------------
$$ . . . . O X . .|
$$ . X X O . X O .|
$$ . , X O O X O .|
$$ . . X X X O . .|
$$ . . . . X O . .|
$$ . . . . X X O .|
$$ . , . X O O O .|
$$ . . . . . . . .|
daje w wyniku
|
Czego najwięcej może oczekiwać czarny po powyższej sytuacji? |
Jak widać, czarne kamienie pojawiają się po wstawieniu 'X', a białe po wstawieniu 'O'. Możliwe jest także numerowanie ruchów. Oto odpowiedź:
$$ Rozwiązanie
$$ -------------------------------------
$$ . . 3 . O X 1 4|
$$ . X X O . X O .|
$$ . , X O O X O 2|
$$ . . X X X O . .|
$$ . . . . X O . .|
$$ . . . . X X O .|
$$ . , . X O O O .|
$$ . . . . . . . .|
|
Rozwiązanie |
Jak widać kolejne ruchy numerujemy wstawiając po prostu kolejne numery ruchów zamiast symboli kamieni. Program domyślnie nadaje ruchowi nr 1 czarny kolor.
$$Wc Biały gra inaczej
$$ -------------------------------------
$$ . . X . O X X 1|
$$ . X X O . X O 2|
$$ . , X O O X O 3|
$$ . . X X X O 4 .|
$$ . . . . X O . .|
$$ . . . . X X O .|
$$ . , . X O O O .|
$$ . . . . . . . .|
|
Biały gra inaczej |
Jak widać na rysunku próba uzyskania korzystniejszego ko przez białego kończy się tragicznie. Ruch nr 1 jest biały dzięki temu, że w linijce tytułowej wydaliśmy komendę 'W'. Zauważmy, że jeśli chcemy jednocześnie korzystać z komend 'W' i 'c', komenda 'c' musi następować po komendzie 'W'.
Możliwe jest także dodawanie najróżniejszego rodzaju oznaczeń. Oto przykłady:
$$ Czy czarny może zabić jakieś kamienie?
$$ |. . . . . . . . . . . . .|
$$ |. . a . . . . . . O . . .|
$$ |. . . . . . . . . O . . .|
$$ |. . . , v . . . . # O . .|
$$ |. . . . . . . . . # O B .|
$$ |. . . . . . . . @ X X W .|
$$ |. . . . C . . . @ @ X W .|
$$ |. . . . . . . . . X X X O|
$$ |. . . . . S . . . X . O O|
$$ |. . . , . . . . . , . O .|
$$ |. . . . . . . . . . . . .|
|
Czy czarny może zabić jakieś kamienie? |
Jak widać, 'W' i 'B' pozwalają oznaczyć odpowiednio biały i czarny kamień okręgiem, natomiast '@' i '#' - kwadratem. Ponadtomożliwe jest oznaczanie przecięć małymi literami a-z lub okręgiem - 'C' i kwadratem 'S'.
Innym, automatycznym sposobem otrzymywania diagramów jest skorzystanie z programu Hollgora, służącego do konwersji pliku tekstowego na format SLF. Plik ten dostępny jest na stronie
senseis.xmp.net/?WinMG...FConverter . Plik ten można także sciągnąć ze stron akademii:
akademia.go.art.pl/ind...mp;lid=53.
Z programu tego korzystamy w następujący sposób:
- Ściągamy i instalujemy program w katalogu z krótką nazwą, np.
temp/godiag
Teraz zawsze, kiedy chcemy uzyskać diagram wykonujemy następujące kroki.
- Odpalamy winmgt i ustawiamy interesującą nas pozycję.
- Zapisujemy planszę w pliku tekstowym w katalogu, gdzie zainstalowaliśmy program txtcon.
- W menu Start odpalamy Run/Uruchom i wpisujemy C:\temp\godi\txtcon.exe C:\sciezkadostepu\plansza.txt C:\temp\sciezkadostepu\planszainna.txt
- W naszym katalogu znajdujemy nowy plik planszainna.txt, który otwieramy i wklejamy w post ozdabiając znacznikami 'diagram'.
I teraz trzeci, najprostszy sposób rysowania diagramów. Poprzednie sposoby wymagają pewnego wysiłku, jeśli chcemy numerować ruchy lub nadawać różne znaczniki. Aplet php na stronach
senseis.xmp.net/tools/...iagram.php (lub lokalnie i po polsku na stronie
akademia.go.art.pl ) pozwala wygenerować diagram w ułamku sekundy. Należy jedynie wkleić w okno gotowy plik sgf, nacisnąć przycisk "Generate" i gotowe! Oto kolejne kroki jakie trzeba wykonać, by uzyskać diagram na naszym forum. Załóżmy, że chcemy zaprezentować całą partię na forum.
- otwieramy nasz plik sgf w notatniku.
- kopiujemy całą zawartość
- otwieramy wyżej podaną stronę i wklejamy zawartość w okno
- w pole 'Start move' wpisujemy numer ruchu, np. 110
- w pole 'Number of moves' wpisujemy liczbę ruchów, nie więcej jednak niż 10.
- 'Generate'
- wynik kopiujemy, wklejamy do posta, opatrujemy znacznikami 'diagram', zmieniamy tytuł diagramu i gotowe!
W efekcie dostajemy diagram, gdzie wszystkie ruchy do 110 są nienumerowane, a ruchy 110-120 są ponumerowane. Prawda że proste?
Miłego rysowania!