Menu
Nauka
Artykuły
Szukaj
Archiwum IAG
|
Tsumego - rozwiazywanie problemow - cwiczenie wyobrazniJesteś kompletnie zielony? Nie wiesz co to jest seki? Zapytaj tutaj
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
prebus Nobi
Dołączył(a): stycz 17, 2005 Wiadomości: 6
|
Nadesłano: Śr May 04, 2005 9:58 pm Temat wiadomości: Tsumego - rozwiazywanie problemow - cwiczenie wyobrazni |
|
Przeczytalem o "tsumego" na akademii.
Kieruje pare pytan :
Czy jest Tsumego to rozwiazywanie problemow zycia i smierci ?
Co one wlasciwie okreslaja ?
Bylo w tamtym artykule napisane, o umiejetnosci czytania, czyli robieniu w wyobrazni drzewa lub drabinki mozliwych ruchow i wybranie najlepszego. Jak ma wygladac ta drabinka ? Jak ma wygladac drzewo, czy ma to byc drzewo binarne tzn. korzen i odchodzace od niego dwa liscie ?
Czy ktos cwiczyl wyobraznie by wykorzystac ja do opisanych wyzej celow ? Jezeli tak, to jakie sa to cwiczenia ?
Prebus
|
|
Powróć na górę |
|
|
Shaa Kosumi
Dołączył(a): czerw 17, 2004 Wiadomości: 12 Skąd jesteś: Kraków
|
Nadesłano: Cz May 05, 2005 2:14 am Temat wiadomości: |
|
Wydawało mi się, że dostałeś BARDZO WYCZERPUJĄCĄ ODPOWIEDŹ wczoraj na KGS...
|
|
Powróć na górę |
|
|
dede Tengen
Dołączył(a): kwiet 06, 2003 Wiadomości: 192 Skąd jesteś: Trojmiasto
|
Nadesłano: Cz May 05, 2005 10:23 pm Temat wiadomości: |
|
Pozycję z problemu trzeba 'zobaczyć' oczyma wyobraźni. I w tejże wyobraźni szukać jego rozwiązania. Z zamkniętymi oczyma policzyć oddechy wszystkich grup kamieni, przebieg różnych prób rozwiązania, a także to właściwe rozwiązanie. Takie ćwiczenie jest bardzo przydatne w późniejszej grze, gdy trzeba znaleźć najlepszy ruch w realnej grze. Pojęcie drzewa jest umowne - chodzi po prostu o rozważenie różnych wariantów.
|
|
Powróć na górę |
|
|
OmShanti Kosumi
Dołączył(a): list 22, 2003 Wiadomości: 13 Skąd jesteś: Gdynia
|
Nadesłano: Pt May 06, 2005 11:00 am Temat wiadomości: |
|
Pojecie drzewa gry wywodzi sie z informatyki. Czytanie ruchow bardzo przypomina budowanie struktury, ktora w matematyce nazywana jest drzewem i stad nazwa.
Quote:: |
Jak ma wygladac drzewo, czy ma to byc drzewo binarne tzn. korzen i odchodzace od niego dwa liscie ? |
Niekoniecznie. Korzeniem jest obecna sytuacja na planszy. Kazdym potomkiem danego wierzcholka jest plansza po polozeniu kamienia w pewnym miejscu. Wyobrazmy sobie, ze grasz czarnym, musisz rozwiazac pewien problem i jest twoj ruch. Najpierw sprawdzasz mozliwosc najbardziej oczywista, nastepnie najbardziej oczywista odpowiedz bialego, nastepnie swoja najbardziej oczywista odpowiedz na odpowiedz bialego itd. Gdy juz dalej nie trzeba sprawdzac (lub nie jestes w stanie sobie tego wyobrazic), cofasz sie w wyobrazni o jeden ruch i probujesz innej mozliwosci. Tak sprawdzasz wszystkie mozliwe ruchy na danym poziomie i wybierasz ten najlepszy. Nastepnie cofasz sie do ruchu bialego i sprawdzasz dla niego wszystkie mozliwosci i swoje mozliwe odpowiedzi na nie. Pamietaj, ze przy swoim ruchu bialy i czarny beda wybierali najlepsze mozliwosci dla siebie, czyli najgorsze dla swego przeciwnika. Z Twojego posta wnioskuje, ze masz pewne pojecie o informatyce, wiec chodzi o to, zeby z aktualnej sytuacji "zapuscic DFSa". Jego glebokosc (ilosc ruchow, ktore jestes w stanie przesledzic) zalezy od Twojej wyobrazni.
Quote:: |
Czy ktos cwiczyl wyobraznie by wykorzystac ja do opisanych wyzej celow ? Jezeli tak, to jakie sa to cwiczenia ? |
Najlepszym cwiczeniem jest rozwiazywanie problemow. Poszukaj tez w necie o wizualizacji. Mi bardzo pomoglo granie na gobanie 9x9 nie widzac planszy, ale na poczatku moze to byc zbyt trudne (mi tez sie niewiele partii udalo dokonczyc).
|
|
Powróć na górę |
|
|
dede Tengen
Dołączył(a): kwiet 06, 2003 Wiadomości: 192 Skąd jesteś: Trojmiasto
|
Nadesłano: Pt May 06, 2005 5:23 pm Temat wiadomości: |
|
Dobrym ćwiczeniem jest nauczenie się jakiegoś joseki, takiego trochę trudniejszego i analizowanie go w głowie. Ile oddechów mają grupy, co jeśli biały/czarny zagra tu czy tam. Trzeba to po prostu praktykować.
|
|
Powróć na górę |
|
|
Nexo Ogeima
Dołączył(a): kwiet 13, 2003 Wiadomości: 152 Skąd jesteś: Radzionków
|
Nadesłano: Sb May 07, 2005 8:48 pm Temat wiadomości: |
|
cwiczenie tsumego to podstawa do grania w go.
jest powiedzenie jezeli nie znasz drabinki nie graj w go, ja bym proonowal takie nie lubisz rozwiazywac tsumego nie graj w go.
Dobre TsumeGo to dobre fundamenty. granie w go bez dobrego tsumego to jak budowanie zamków na piasku.
W necie jest kilka ciekawych stron:
www.qmw.ac.uk/~ugah006...index.html
www.hitachi.co.jp/Sp/t...dex-e.html
www.u-go.net/classic
goproblems.com/
Oczywiscie nic nie zastapi ksiazek z problemami tsumego na papierze i ulozenie problemow na desce (rozwiazujemy oczywscie w glowie^__^)
_________________ --------------------------------------------------------
There are possible things, impossible things, and things that happen. Sometimes things happen that were impossible.
Audouard, Pierre |
|
Powróć na górę |
|
|
mar001 Kosumi
Dołączył(a): sierp 15, 2004 Wiadomości: 30 Skąd jesteś: okolice Warszawy
|
Nadesłano: Śr May 11, 2005 1:25 am Temat wiadomości: |
|
Kazdy ma dla siebie cos innego dobrego, nie ma ogolnych, jedynie slusznych sposobow uczenia sie i doskonalnia. Sa tylko szablony, w ktorych musisz odnalezc to co Tobie pasuje najelpiej. Tsumego to taki szablon na doskonalenie swojej gry (nalezy pamietac, ze mistrz rozwiązywania problemow tsumego nie oznacza mistrza gry go). Ja np mam taką metodę działania - otwieram sobie jakąs stronkę z problemikami, (nexo podal wyzej) wybieram cos na swoim poziomie (zebym mogl dojsc do rozwiazania w + - 2min ale nie rozwiązuje) staram sie zapamietac calą sytuacje jaka jest przedstawiona, (rozstawienie kamieni na planszy) po ok 1 min. zamykam stronke i nastepnego dnia, w wolnej chwili, staram sie oddtworzyc całą sytuacje na gobanie i dopiero rozwiazac - tak to sie, mniej wiecej, u mnie ma no i przy okazji oszczedzam na ksiażkach.
ahoj
|
|
Powróć na górę |
|
|
Nexo Ogeima
Dołączył(a): kwiet 13, 2003 Wiadomości: 152 Skąd jesteś: Radzionków
|
Nadesłano: Pn May 16, 2005 6:14 pm Temat wiadomości: Re: Tsumego - rozwiazywanie problemow - cwiczenie wyobrazni |
|
co do tego ze doskonaly reading nie daje ci mistrzostwa nie moge sie zgodzic w 100% poniewaz aktualnie poziom gry jest tak wysoki ze sam reading nie daje zwyciestwa z kazdym, o tym kto wygra decyduje geniusz w znajdywaniu tesuji, jednak kazdy z aktualnych mistrzow jest mistrzem tsumego.
_________________ --------------------------------------------------------
There are possible things, impossible things, and things that happen. Sometimes things happen that were impossible.
Audouard, Pierre |
|
Powróć na górę |
|
|
KosiarZ Kosumi
Dołączył(a): sierp 11, 2005 Wiadomości: 25 Skąd jesteś: 2 metres behind you, below you and rising.
|
Nadesłano: Pn sierp 14, 2005 11:14 pm Temat wiadomości: Re: Tsumego - rozwiazywanie problemow - cwiczenie wyobrazni |
|
Praktyka na www.goproblems.com BARDZO mi pomogła. Spędzałem godziny na katowaniu rozmaitych problemów. Początkowo stawiałem gdziebądź i patrzyłem co się stanie; później już zacząłem rozwiązywać problemy w głowie. Korzyści, jakie odczułem w grze, aż mnie zaskoczyły Gorąco polecam ten sposób nauki.
( Tyle, że teraz przez godziny spędzone na goproblems spać nie mogę, bo przed oczami mam Go ^^ )
_________________ Johny 11 Fingers - Pierwsze Polskie Forum Poświęcone Ekstremalnym Sportom Manualnym
KGS: KosiarZ
Siła: ~17 kyu |
|
Powróć na górę |
|
|
Kacpergo Nobi
Dołączył(a): wrz 09, 2005 Wiadomości: 3
|
Nadesłano: Pt wrz 09, 2005 1:05 pm Temat wiadomości: Re: Tsumego - rozwiazywanie problemow - cwiczenie wyobrazni |
|
Witam!
Robienie problemów jest bardzo efektywną formą nauki, zwłaszcza dla początkujących. Kiedy np. studiujesz książkę o strategii gry, trudno określić na ile dobrze zgłębiłeś materiał. Nie ma tutaj jasnych kryteriów, czy analizowałeś wszystko uważnie i ile się nauczyłeś.
Przy rozwiązywaniu problemów sprawa jest jasna: masz je po prostu rozwiązać. Nie ma tu miejsca na fuszerkę
Poza tym kiedy czytasz np. opis parti zawodowców, trudno jest docenić znaczenie i piękno poszczególnych ruchów. W problemach zaś efekt danego ruchu jest bardzo konkretny i natychmiastowy
Trzeci aspekt to taki, że samemu jest się autorem dobrego ruchu, a nie tylko obserwatorem.
Dlatego robienie dużej liczby problemów jest zarówno pożyteczne jak i przyjemne dla każdego gracza bez względu na siłę. Mnie łatwiej pochłonąć może robienie problemów niż śledzenie parti pana X 9dan kontra pan Y 9dan w której pan X i pan Y grali cudownie i pan X wygrał przez cudowny ruch numer 131, którego cudowności sam nigdy bym się nie domyślił
|
|
Powróć na górę |
|
|
kaisuj Hazama tobi
Dołączył(a): sierp 28, 2003 Wiadomości: 282 Skąd jesteś: Lublin
|
Nadesłano: Pn list 28, 2005 2:13 pm Temat wiadomości: Re: Tsumego - rozwiazywanie problemow - cwiczenie wyobrazni |
|
A co jesli ktos zrobil duzo problemow i nic mu to nie dalo - nie widac tego w grze? Czy swiadczy to o zlym rozwiazywaniu problemow, o zlym doborze problemow, a moze jeszcze o czyms innym? A moze duzo to po prostu za malo? Przerobilem wielokrotnie problemy z many faces, 20 poziomow w yubinie, polowe ksiazki tesuji oraz polowe ksiazki life and death, a takze jakies 2 japonskie ksiazki z problemami - autorstwa tego pro, co do Polski przyjezdzal kilkukrotnie(nie pamietam jak sie nazywa)
|
|
Powróć na górę |
|
|
marcin Tesuji
Dołączył(a): kwiet 11, 2003 Wiadomości: 372 Skąd jesteś: Poznań
|
Nadesłano: Pn list 28, 2005 7:17 pm Temat wiadomości: Re: Tsumego - rozwiazywanie problemow - cwiczenie wyobrazni |
|
Przerobić problemy - co to oznacza? Rozwiązałeś je samodzielnie, czy przejrzałeś rozwiązania? Rozwiązywanie każdego problemu zajęło ci 5 min., 1 min. czy 3 sek? Książkę taką jak Tesuji przerabia się 3, 4 razy żeby efekt był optymalny.
_________________ Graj każdy ruch tak, jakby był twoim ostatnim. |
|
Powróć na górę |
|
|
|
|
Nie możesz rozpoczynać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich wiadomości Nie możesz usuwać swoich wiadomości Nie możesz głosować w ankietach Na tym forum nie możesz załączać plików Z tego forum możesz pobierać pliki
|
|