Archiwum Internetowej Akademii Go Sklep E-GO  
_TOGGLE_TOGGLE
Menu

Nauka

Artykuły

Szukaj

Archiwum IAG


Artykuły: Oficjalne reguły Nihon Kiin
Ze świata pro
Oficjalne reguły gry wydane przez Nihon Kiin
Nihon Kiin oraz Kansai Kiin niniejszym modyfikują reguły Go sformułowane w październiku 1949 roku i ustalają Japońskie Reguły Go. Reguły te należy stosować w duchu rozsądku i wzajemnego zaufania między graczami.

Artykuł 1. (gra Go)
Go jest grą, w której dwóch graczy współzawodniczy w umiejętnościach na planszy, od początku gry aż do jej zakończenia zgodnie z Artykułem 9, aby ustalić, który z nich jest w stanie zająć więcej terytorium. "Gra" odnosi się do ruchów wykonanych aż do "końca gry".
Artykuł 2. (gra)
Gracze mogą naprzemiennie wykonywać po jednym zagraniu, przy czym jeden gracz gra czarnymi kamieniami, a jego przeciwnik gra białymi kamieniami.
Artykuł 3. (punkty zagrania)
Plansza jest siatką 19 poziomych i 19 pionowych linii tworzących 361 przecięć. Kamień może zostać zagrany na dowolnym niezajętym przecięciu (zwanym pustym punktem), na którym może on istnieć zgodnie z Artykułem 4. Punkt, na który zagrano kamień, nazywany jest punktem zagrania.
Artykuł 4. (kamienie, które mogą istnieć na planszy)
Po zakończeniu ruchu grupa jednego lub więcej kamieni należących do jednego gracza istnieje na swoich punktach zagrania na planszy, dopóki poziomo lub pionowo przylega do niej co najmniej jeden pusty punkt, zwany oddechem. Żadna grupa bez oddechu nie może istnieć na planszy.
Artykuł 5. (zbijanie)
Jeżeli w wyniku ruchu jednego z graczy jeden lub więcej kamieni jego przeciwnika nie może istnieć na planszy zgodnie z poprzednim artykułem, gracz musi usunąć te kamienie przeciwnika, zwane jeńcami. W takim przypadku ruch się kończy po usunieciu tych kamieni.
Artykuł 6. (ko)
Kształt, w którym gracze mogą naprzemiennie zbijać i odbijać jeden kamień przeciwnika, zwany jest ko. Gracz, którego kamień został zbity w ko, nie może odbić kamienia w tym ko w następnym ruchu.
Artykuł 7. (życie i śmierć)
  1. O kamieniach mówimy, że są żywe, jeżeli nie mogą być zbite przez przeciwnika lub jeżeli ich zbicie pozwoliłoby na zagranie nowego kamienia, którego przeciwnik nie mógłby zbić. O kamieniach, które nie są żywe, mówimy, że są martwe.
  2. Przy potwierdzaniu życia i śmierci po zatrzymaniu gry zgodnie z Artykułem 9, odbijanie w tym samym ko jest zabronione. Gracz, którego kamień został zbity w ko, może jednak odbić w tym ko ponownie po jednokrotnym sprasowaniu dla zbicia w tym konkretnym ko.

Artykuł 8. (terytorium)
Puste punkty otoczone żywymi kamieniami tylko jednego gracza zwane są punktami wewnętrznymi. Pozostałe puste punkty zwane są dame. O kamieniach, które są żywe, lecz posiadają dame, mówimy, że są w seki. Punkty wewnętrzne otoczone żywymi kamieniami, któe nie są w seki, nazywamy terytorium, przy czym każdy punkt wewnętrzny liczy się jako jeden punkt terytorium.
Artykuł 9. (koniec gry)
  1. Gdy gracz spasuje, a bezpośrednio po tym jego przeciwnik także spasuje, gra się zatrzymuje.
  2. Po zatrzymaniu gra się kończy poprzez potwierdzenie i zgodę obu graczy co do życia i śmierci kamieni oraz co do terytoriów. Nazywa się to końcem gry.
  3. Jeżeli gracz żąda wznowienia zatrzymanej gry, jego przeciwnik nie może odmówić i ma prawo zagrać jako pierwszy.

Artykuł 10. (ustalanie wyniku)
  1. Po uzgodnieniu, że gra się skończyła, każdy gracz usuwa ze swojego terytorium wszystkie kamienie przeciwnika i dodaje je do swoich jeńców.
  2. Następnie jeńców ustawia się w terytorium przeciwnika, po czym podlicza się i porównuje punkty terytorium. Gracz z większym terytorium wygrywa. Jeżeli obaj mają takie same terytorium, gra kończy się remisem zwanym jigo.
  3. Jeżeli gracz zgłasza sprzeciw co do wyniku, obaj gracze muszą ponownie potwierdzić wynik, na przykład przez odtworzenie gry.
  4. Po potwierdzeniu wyniku przez obu graczy wynik w żadnym przypadku nie może zostać zmieniony.

Artykuł 11. (poddanie)
Podczas gry gracz może zakończyć grę poprzez przyznanie się do przegranej. Nazywa się to poddaniem. Mówimy, że przeciwnik wygrał przez poddanie.
Artykuł 12. (brak wyniku)
Jeżeli ta sama pozycja na całej planszy powtórzy się podczas gry, a gracze wyrażają na to zgodę, gra kończy się bez wyniku.
Artykuł 13. (obaj gracze przegrywają)
  1. Jeżeli po zatrzymaniu gry zgodnie z Artykułem 9 gracze znajdą poprawny ruch, który mógłby wpłynąć na wynik gry i wskutek tego nie mogą się zgodzić co do końca gry, obaj przegrywają.
  2. Jeżeli w trakcie gry jakikolwiek kamień został przesunięty, a gra potoczyła się dalej, gra jest kontynuowana z tym kamieniem przywróconym do pierwotnego punktu zagrania. Jeżeli obaj gracze nie są w stanie się zgodzić, obaj przegrywają.

Artykuł 14. (dyskwalifikacja)
Naruszenie powyższych reguł powoduje natychmiastową przegraną, chyba że wynik został już potwierdzony przez obu graczy.

Notatka: Tłumaczenie (C) Sławomir Piela, Krzysztof Grabowski
Reguły niniejsze mozna publikowac i rozpowszechniac pod warunkiem nie wprowadzania modyfikacji.


Nadesłane przez Slawek dnia 19-09-2003 o godz. 09:29:13 (2355 wyświetleń)
[ Administracja ]

Pokrewne linki
 Więcej na temat Ze świata pro

Najczęściej czytany artykuł Ze świata pro:
Go, gra niezliczonych możliwości

Oceny artykułu
Wynik głosowania: 4
Głosów: 1


Poświęć chwilę i oceń ten artykuł:

Wyśmienity
Bardzo dobry
Dobry
Przyzwoity
Kiepski


Opcje

Sklep E-GO
Autorzy | Podziękowania
Hosting zapewnia Polskie Stowarzyszenie Go
Interactive software released under GNU GPL, Code Credits, Privacy Policy