Archiwum Internetowej Akademii Go Sklep E-GO  
_TOGGLE_TOGGLE
Menu

Nauka

Artykuły

Szukaj

Archiwum IAG


Artykuły: Jak rozwijać się w grze Go
Edukacja
Tłumaczenie ciekawego artykułu Davida Mechnera. Dostępna jest także dyskusja na forum na temat tego artykułu.

JAK ROZWIJAĆ SIĘ W GRZE W GO?

Prawie każdy grający w go chce być silniejszy w grze. To jest trochę tak jak z pieniędzmi, jakie ludzie chcieliby mieć, żeby dobrze się czuć - przeważnie ludzie mówią, że chcieliby dwa razy więcej niż mają, wszystko jedno czy oznacza to 200 zł, czy 2 miliardy dolarów. Podobnie w go, jeśli poprawisz swoją siłę gry o 1-2 kamienie nie oznacza to, że będzie już zadowolony. Dlaczego? Ludzie zwykle sądzą, że "prawdziwy wzrost wartości" ich gry, leży poza ich zasięgiem - że widzą zaledwie fragment piękna gry, w granicach swoich zdolności patrzenia; osiągają wyższy poziom gry niż do tej pory i sądzą, że gdyby byli jeszcze tylko trochę lepsi, wiedzieliby wszystko o grze go.
Nie zastanawiając się "dlaczego?", a zwracając uwagę na to "w jaki sposób?" oto kilka porad jak rozwinąć swoje umiejętności w grze go. 5 podstawowych elementów to:
1. Gra
2. Życie i śmierć
3. Joseki
4. Gry mistrzów
5. Stosunek do gry
Poniżej omówiono każdy z nich i umieszczono podsumowania, jak powinno się uczyć w każdym obszarze, według 3 ścieżek opierających się na rodzaju wielkości zaangażowania się w rozwój umiejętności: niedbały, zaangażowany i poważny.

GRA

Granie jest najważniejszym elementem polepszenia gry. Jeżeli nie jesteś geniuszem w rodzaju Go Seigena, nie możesz się rozwijać, bez grania. Im bardziej chcesz wzrosnąć w siłę, tym więcej musisz grać. Nie da się tego ominąć.
Aczkolwiek, zwykłe granie nie wystarczy. Każdy chyba zna tych klubowych graczy, którzy spędzają każdy wieczór w klubie, rok po roku grając jedną szybką grę za drugą i nigdy nie rozwijający się. Kiedy grasz jest ważne, abyś był otwarty na nowe koncepcje w grze i pracował nad tym, żeby stosować te koncepcje w swoich grach. Najprostszą drogą poznania nowych koncepcji jest czytanie książek o go. Lepszą, ale mniej praktyczną drogą, jest wziąć lekcje u profesjonalnego gracza, ponieważ może on dostosować zasób pokazywanej ci wiedzy do Twoich braków w grze. Właściwie, jeśli chcesz się rozwijać czytaj wszystko, wracając nawet po kilka razy.
Najtrudniejsze jest wprowadzanie nowych pojęć, o których przeczytałeś, do gry. W tym momencie Twój stosunek do rozwoju siły gry jest decydujący. Musisz stale starać się robić ruchy o których wiesz na pewno, że są dobre, niż takie, które tylko przeczuwasz, że są właściwe. Samozadowolenie, strach i chciwość mogą stanąć ci na drodze.
Dla rozwoju, jest kluczowym analizowanie swoich gier po ich zakończeniu. Trzeba zająć samokrytyczną postawę, próbować określić gdzie popełniłeś błędy, albo w którym momencie wygrałeś. Próbuj wyjaśnić kiedy Twój przeciwnik mógł zagrać, tak by Cię pokonać, i kiedy mogłeś uniknąć dawania mu do tego okazji. Spróbujcie z przeciwnikiem odtworzyć z przebiegu partii, tyle ruchów ile pamiętacie. Jeszcze lepszym jest przechowywanie tak wielu własnych gier, jak się tylko da (najlepiej użyć serwerów go) i przeglądanie ich potem razem z silnym graczem, najlepiej profesjonalnym. Jeśli nie masz kontaktu z mocnymi graczami, spróbuj w Internecie na Go Teaching Ladder. . Jednocześnie, jeśli zamierzasz zachować zapis swojej gry, żeby ją potem przejrzeć, pamiętaj o tym i graj na całego.

NIEDBAŁY: Graj, tak często jak tylko możesz, staraj się stosować swoją wiedzę w grze.

ZAANGAŻOWANY: Graj, tak często jak tylko możesz, graj poważnie i analizuj swoje gry po ich zakończeniu.

POWAŻNY: Zapisuj co najmniej dwie swoje istotne gry na tydzień i przeglądaj je potem z silniejszym graczem.


ŻYCIE I ŚMIERĆ

Umiejętność przewidywania gry jest pojedynczym, najważniejszym elementem siły gry w go. Kiedyś uważano, że studiowanie problemów typu "życie i śmierć" jest jak ćwiczenia fizyczne - jeśli się przy nich nie spocisz, to nic ci dobrego nie dadzą. Chociaż umiejętność wizualizacji i umysłowa dyscyplina są decydujące dla umiejętności przewidywania, ważne są też znajomość najczęściej występujących kształtów i intuicja w znajdowaniu witalnych punktów powstających grup. Dwie pierwsze umiejętności można zdobyć jedynie ciężko pracując, ale dwie pozostałe są do osiągnięcia poprzez przeglądanie problemów - zastanawianie się nad ich rozwiązaniem najwyżej minutę i zaglądanie do odpowiedzi. Robiąc tak ciągle, łatwo jednak nabrać złych nawyków. Do poważnej nauki ważnym jest rozwiązanie problemu "perfekcyjnie" - przejrzenie swojego rozwiązania do końca zanim upewnisz się, że masz prawidłową odpowiedź. Ponieważ, próbowanie tego z problemem trudniejszymi niż Twój aktualny poziom jest bardzo frustrujące, najlepiej rozwiązywać takie, które stanowią dla Ciebie wyzwanie, ale nie są niewykonalne. Jest wiele doskonałych książek z tesuji i problemami typu życie i śmierć: Graded Go Problems for Beginners, Basic Techniques of Go, Tesuji, Strategic Concepts of Go, Life & Death, Maeda's Tsume Go Vols. 1-3.

NIEDBAŁY: Po prostu rzuć tylko okiem na problemy, a potem na odpowiedź.

ZAANGAŻOWANY: "Przerzucaj" problemy, ale staraj się rozwiązać chociaż jeden dziennie "idealnie i do końca".

POWAŻNY: Rozwiązuj dokładnie co najmniej 5 problemów dziennie. Przeglądaj książki z problemami, które już kiedyś rozwiązałeś, aby je powtórzyć.

JOSEKI
Kiedy studiowałem grę go w Japoni, siedziałem kiedyś nad gobanem ucząc się joseki, Ryu przechodząc obok powiedział, że on nie zna żadnego joseki. Nie wierzyłem trochę w jego słowa, ale nawet jeśli rzeczywiście nie znał, to był na tyle silnym graczem, że mógł ułożyć joseki w czasie gry, gdy będzie taka potrzeba, a ja nie. Jako zwykły śmiertelnik skłaniam się więc bardziej do rady Janice Kim: "Wiedza jest siłą". Innymi słowy, jeśli znasz właściwy ruch w danej pozycji, to znaczy, że nie masz szansy na zrobienie błędu, a Twój przeciwnik ma. Znaczy to też, że możesz wykorzystać swój czas na myślenie o tym, który wariant jest najlepszy w danej sytuacji, a nie jak uniknąć pomyłki i totalnej przegranej.
Ale
Proste uczenie się na pamięć joseki może doprowadzić do kłopotliwej gry w skomplikowanej pozycji, jeśli będziesz grał ruchy bez zrozumienia ich sensu. Jeśli nie zrozumiesz dlaczego ruchy w joseki są tymi najlepszymi, to gdyby przeciwnik odszedł od sekwencji joseki, nie będziesz wiedział jak w niego uderzyć, lub jak mocno powinieneś go ukarać. Często zdarza się, że ruch nie według joseki jest tylko o kilka punktów słabszy, niż ten w joseki, ale wzburzony zawodnik, który zna joseki na pamięć w panice próbuje zabić kamienie przeciwnika co prowadzi do załamania się jego własnej pozycji. Zdarza się też, że przeciwnik zrobi złe zagranie, ale "pamięciowiec" pamięta tylko jedną - właściwą sekwencję i nie jest w stanie znaleźć właściwej odpowiedzi - kończy się to dla niego złym rezultatem.
Jeśli chodzi o książki to radzę opuszczenie "38 basic joseki". Przeczytanie "In the beginning" (Ishigure), i "Opening theory made easy" (Otake) może zrobić więcej dobrego dla Twoich otwarć i siły gry w ogóle. Jeśli będziesz gotowy na ból głowy w czasie poważnego studiowania joseki, najlepszy będzie słownik joseki Ishidy.

NIEDBAŁY: Nie zajmuj się uczeniem się joseki w ogóle.

ZAANGAŻOWANY: Po każdej grze, przyjrzyj się uważnie jakie joseki były w niej zagrane.

POWAŻNY: Właściwą metodą uczenia się joseki jest próbować przekonać się samemu, że każdy ruch w sekwencji jest ruchem najlepszym. Niestety, jest to bardzo trudne, nawet dla silnych graczy amatorów, ale ciągłe ćwiczenie jest bardzo kształcące. Ponieważ wszystkie joseki dają równe wyniki, ich studiowanie to wiele pozycji do wzorowania się na nich i zastanowienia.

GRY MISTRZÓW
Tradycyjną podstawą w kursach nauczania profesjonalnych graczy jest studiowanie gier starych mistrzów i granych współcześnie największych turniejów, aby poznać na bieżąco rozwój teorii otwarcia. Spotkałem wielu amatorskich graczy, którzy twierdzili, że jeśli jest to dobre dla profesjonalistów, to jest to dobre i dla amatorów. W mojej jednak opinii, aż do wysokich stopni dan, jest to najmniej efektywny sposób spędzania czasu nauki. Poziom gry zawodowców jest wysoki i wiele ruchów może być bardzo trudnych do zrozumienia, dla każdego oprócz silnych amatorskich graczy. Szczegółowe komentarze mogą pomóc, ale słabsi gracze nie są w stanie skorzystać więcej niż zrozumienie kształtów i tempa w grach profesjonalnych. Nie zrozumcie tego źle, jest to wciąż wartościowe, ale moim zdaniem lepsze jest czytanie książek o go. Pozycje na planszy w tradycyjnej "instruktażowej" książce, które według autora są dobrane do jak najlepszego zilustrowania poruszanego tematu, dają przeważnie więcej korzyści niż losowo oglądana partia pro.

NIEDBAŁY: Dla rozrywki odtwarzaj sobie partie zawodowców.

ZAANGAŻOWANY: Odtwarzaj partie pro, które zawierają szczegółową analizę i próbuj podążać za komentarzem i logiką gry. Jeśli odtwarzasz grę bez komentarza, spróbuj zgadywać każdy kolejny ruch zanim zajrzysz do zapisu partii.

POWAŻNY: Oprócz prób odgadywania jaki będzie kolejny ruch, kiedy odtwarzasz grę pro pierwszy raz, powtarzaj odtwarzanie gry, aż ją zapamiętasz. A najlepszym sposobem zapamiętania gry, jest zrozumienie każdego jej ruchu, spróbuj sobie wyjaśnić więc, dlaczego każdy ruch został zagrany.

STOSUNEK DO GRY
Umieściłem tę część na końcu nie dlatego, że jest najmniej ważna, ale ponieważ odnosi się do wszystkich poprzednich. Być może najważniejszą rzeczą określającą jak szybko się rozwijasz, jest Twój stosunek do gry. Nie jest to tylko rodzaj "mocy pozytywnego myślenia". Jest sprawą najistotniejszą, aby aktywnie próbować grać lepiej, stosować w swoich grach rzeczy, które właśnie się nauczyłeś. Brzmi to jak truizm, ale nim nie jest. Niektórzy ludzie myślą, że jeśli będą nadal grać tak jak grają, nagle cudownie zaczną grać lepiej. Niestety, dla niewielkiego rozwoju jest to prawda, ale tylko dla niewielkiego.
MUSISZ, kiedy grasz, walcząc przypominać sobie świeżo nauczone pojęcia, nakazy i zakazy, lekcje z przeczytanych książek i od silniejszych graczy, i grać tak, jak w to wszystko uwierzyłeś i zrozumiałeś. Naturalny postęp w nauce nowych technik przebiega następująco:
1. Uczysz się czegoś "nowego" (z książki lub od silniejszego gracza)
2. Nieporadnie, ale świadomie wprowadzasz "nowe" do swojej gry
3. Przyswajasz sobie nowe pojęcie całkowicie i rozwijasz intuicyjne jego stosowanie, co pozwala używać "nowego" w grze w sposób naturalny.
Nieuniknione jest, że nie będziesz się czuł wygodnie z czymś nowym, kiedy poznasz je po raz pierwszy. Istota tkwi w tym, że jeśli nie przejdziesz do 2. punktu, nigdy nie będziesz mógł osiągnąć 3. Cały sens polega na tym, że musisz robić to, co myślisz, że jest właściwe od strony rozumowania, zanim poczujesz, że to jest dobre i po prostu poprzez wnioskowanie, poczujesz z czasem, że jest to dobre i wtedy się rozwiniesz. Niektórzy ludzie uważają, że jest to bardzo trudne, bo granie czegoś, czego się nie rozumie daje wrażenie niebezpieczeństwa, a zagrożenie w grze go oznacza, że możesz przegrać. Ale jeśli Twoim celem jest rozwój, nie przejmuj się czy wygrasz czy przegrasz. Naprawdę. Spójrz: teraz mam 6 dan. Kogo obchodzi ile gier przegrałem, gdy miałem 5kyu?
Oto trzy ćwiczenia, które możesz spróbować zrobić w swoich grach. Nie oznacza to, że grając grę ćwiczebną, masz grać "nie poważnie"; poza ograniczeniami ćwiczenia powinieneś grać najlepiej jak umiesz. Wspaniałą rzeczą w go jest to, że można się rozwijać jedynie poprzez myślenie.
1. Przed każdym ruchem (nawet w środkowej części gry), określ jaki jest najważniejszy obszar na planszy i jaki jest najlepszy ruch w tym obszarze.
2. Nie zrób w całej partii żadnego "pustego trójkąta".
3. Nie zrób w całej grze żadnego ruchu przecinającego keimę.


Notatka: Autor: David Mechner
Tłumaczenie: Paweł Chodun


Nadesłane przez pawelgo21 dnia 27-01-2004 o godz. 10:06:22 (2532 wyświetleń)
[ Administracja ]

Pokrewne linki
 Więcej na temat Edukacja

Najczęściej czytany artykuł Edukacja:
Co można i czego nie można robić przy gobanie

Oceny artykułu
Wynik głosowania: 4
Głosów: 4


Poświęć chwilę i oceń ten artykuł:

Wyśmienity
Bardzo dobry
Dobry
Przyzwoity
Kiepski


Opcje

Sklep E-GO
Autorzy | Podziękowania
Hosting zapewnia Polskie Stowarzyszenie Go
Interactive software released under GNU GPL, Code Credits, Privacy Policy