Archiwum Internetowej Akademii Go Sklep E-GO  
_TOGGLE_TOGGLE
Menu

Nauka

Artykuły

Szukaj

Archiwum IAG


Artykuły: Jak robić DOBRZE postępy w Go
Ze świata pro
Tłumaczenie wj22 tekstu ze strony Sensei's Library http://senseis.xmp.net/?DietersIdeasOnImprovement

Pomysły Dietera na szybsze postępy w Go.

Wstęp

Jeżeli chodzi o postęp, wyróżniamy cztery kategorie graczy:
[1] Zawodnicy zadowoleni swoim poziomem,nieprzygotowani do robienia rzeczy potrzebnych do postępu, graja dla przyjemności
[2] Niezadowoleni ze swojej siły, nieprzygotowani i nie wiedzący co robić, by czynić postępy
[3] Niezadowoleni ze swojej siły, przygotowani na postępy, lecz niewiedzący co robić
[4] Ci, którzy robią postępy, ponieważ wiedzą co robić i to robią

Większość graczy jest w drugiej kategorii, niezależnie czy wiedzą co trzeba robić, by czynić postępy czy nie. Po prostu nie chcą tego robić i tym samym powinni być usatysfakcjonowani swoim poziomem.

Drugą, najliczniejsza grupą jest grupa trzecia. Piszę ten artykuł, ponieważ ludzie z kategorii 2 i 3 powinni wiedzieć, co należy robić by być lepszymi w Go i wtedy mogli zdecydować czy chcą stać się graczami cieszącymi się ze swojej aktualnej siły (kategoria 1) czy ludzmi, którzy poprawiają swoją grę (kategoria 4).

Nie jestem świetnym graczem, wieć to co piszę jest przeznaczone dla słabszych kyu. Jest bardzo prawdopodobne, że żeby stać się wyższym danem jest potrzebne coś innego oprócz tego, co napisałem poniżej. Wiem jednak, że stałbym się graczem 2dan znacznie szybciej jeżeli korzystałbym z tych porad.

Jeżeli chcesz poprawić się w grze w Go jest pieć rzeczy, które musisz robić. Wypiszę je, potem opiszę dokładniej, ponieważ wydaje mi się, że jest kilka nieporozumień dotyczących każdej z nich.

1. Rozwiazuj tsumego
2. Odtwarzaj gry profesionalistów
3. Zdobądz nowe zródło wiedzy (książki, strona Sensei's Library, nauczyciel)
4. Graj gry, szybkie i wolne.
5. Analizuj swoje gry.

Jest wiele ludzi, którzy robią co najmniej cześć rzeczy z tej listy i ciągle nie polepszają swojej gry. Jest tak, ponieważ robią to w zły sposób. Oto więcej na każdy temat.

1. Oto dwa powody by robić tsumego. Po pierwszem poprawią twoją intuicje do szukania witalnych punktów grup, do działania przeciwko grupom, do określania statusu grup. Ten typ intuicji rozwija się poprzez robienie wielu prostych problemów. Po drugie i równie ważne (albo nawet ważniejsze), rozwijają umiejętność czytania. Tsumego idą jeden krok dalej niż drabinki. W drabinkach, czytasz bardzo głęboko (powiedzmy 30 ruchów), ale nierozgałęziasz możwilości. W tsumego, w zależności od twojego poziomu, czytasz 3/5/10/20 ruchów głęboko i szukasz kilka możwilości dla każdego ruchu. W walce na całej planszy rozgałęzienie możliwośći jest znacznie poszerzone i zwykle nie ma jednej poprawnej odpowiedzi. Jeżeli cwiczysz tsumego, używasz umiejętności czytania w swojej grze. Tutaj wiele ludzi popełnia BŁĄD: stają się swietnymi w rozwiazywaniu problemów, ale nie korzystają z ich umiejętności podczas gry. Jest to kwestia dyscypliny " Mam zamiar pozczytać to tak jakbym czytał tsumego".

2. Odtwarzanie gier profesionalistów poszerza twoją intuicje. Lokalne dobre kształty, siła grup, kierunek gry. Powinno się odtwarzaćgry pro w przyzwoicie szybkim tempie, nie próbując zbyt wiele zrozumieć co się dzieje. BŁĄD: spędzanie wielu godzin na zrozumienie gry pto, co mogą probować gracze powyżej 5Dan. Nie zakłuca to twojej gry, ale zabiera dużo czasu i jest mało efektywne.

3. Oczywiście, jeżeli chcesz robić postępy, musisz przyswajać wiedzę. Moim zdaniem, najlepiej jest znaleźć nauczyciela, ponieważ będziie najlepiej wiedział czego brakuje twojej grze i ile nowych rzeczy jesteś w stanie zrozumieć. Nauczyciel powinien dać ci kilka nowych pomysłów i sprawdzać czy stosujesz je podczas gry. Dwa BŁĘDY: Ludzie bez nauczyciela zazwyczaj czytają zbyt wiele książek. Po drugie nie udaje im się stosować nowych rzeczy w praktyce.

4. Jeszcze bardziej oczywiste jest to, że powinieneś grać żeby ulepszać swoje Go. Znam wielu graczy, którzy po prostu zagrali niemormalną liczbę gier i bardzo szybko poprawili swoją grę. Jednak, zabiera to mnóstwo czasu i jest poza zasięgiem więszości ludzie, zwłaszcza tych którzy pracują. By efektywnie korzystać z czasu poświęconego na granie, powinno się robić rzeczy. Grać szybkie gry by przetestować swoją intuicję i grać wolne gry by sprawdzić swoją umiejętność czytania oraz rozumienie gry. BŁĄD: sporo ludzi gra z tym samym nastawieniem, tymi samymi pomysłąmi, bez jakichkolwiek intencji by naprawić swoje błędy.

5.Analizy własnych gier. Moim zdaniem mają one największy wpływ na postęp danego gracza. Wraz z nauczycielem, kimś innym lub samemu, analizuj szybkie gry i próbuj znaleźć, które ruchy twoje odruchowe zagrania spowodowały straty. Możesz robić analizy taktyczne, nawet jeżeli nie myślałeś o nich podczas gry, ale ni za dużo: chodzi o to by znaleźć intuicyjne błędy. W tym samym stopniu analizuj swoje wolne gry i skup się na taktyce. Gdzie rozegrałeś żle daną sytuację? Gdzie NIE czytałeś gry? Które zasady, pomysły czy pojęcia zawarłeś? Gdzie zapomniałeś o której zasadzie/przysłowiu? Gdzie błędnie oceniłeś pozycję nad którą się zastanawiałeś? Zidentyfikuj swoje błędy i staraj się konsekwentnie nie popełnić ich w następnych (wolnych) grach. BŁĄD. Niestety, jest wielu nauczycieli, którzy pokazują błędy, ale zapominają zachęcać swoich uczniów do nie popełniania tych samych błędów ponownie i nie weryfikują tego następnym razem kiedy błąd znów się pojawia.

Czas przydzielony

Zamieszczam rozkład czasowy, który proponuje dla idealnych uczniów. Jedyną rzeczą, która musisz robić jest odpowiedznie dzielenie czasu, gdy ci go brakuje.

1.Graj jedną szybką grę dziennie. 30 minut dziennie. 3 godziny/tydzień
2.Graj dwie wolne gry tygodniowo. 3 godziny/tydzień
3.Analizuj 2 lub 3 szybkie gry przez pół godziny. Analizuj wolną grę godzinę dłużej. 1,5 godziny/tydzień
4.Rób trochę bardzo prostych tsumego dziennie. 10 min/dzień 1 godzina/tydzień
5.Rób 2 lub 3 trudne tsumego tygodniowo, Powinno zając razem pół godziny.
6.Odtwatrzaj 3 gry pro tygodniowo. Powinno zajać max godzinę
7.Rozmawiam z nauczycielem, czytaj teksty w książkach, w internecie itd. Nie więcej jak godzinę tygodniowo i 2 lub 3 nowe pomysły (rzeczy).

Wszystko razem daje 10 godzin. Jeżeli masz 20 godzin czasu, poświeć na wszystko dwa razy więcej czasu. Jeżeli masz 5 godzin, skróć wszystko o połowę.

Dla porównania, wyobraź sobie, że spędzasz 10 godzin w ten sposób:

1.Raz w tygodniu spędzasz 4 godziny grając dwie długie gry.

2.Każdego wieczoru czytasz przez godzinę ksiażki o Go.

Możesz nawet zmaksymalizować wysiłek i wtłaczać pomysły z książek do twoich dwóch gier, ale: Nie analizujesz, wieć nie wiesz kiedy grałeś dobrze. Nie analizujesz, więc ciągle robisz te same, stare błędy. Nie robisz problemów, wiec twoje nowe pomysły zmarnują się przez brak czytania i złą technikę.

Dieter.

Tekst ze strony Sensei's Library http://senseis.xmp.net/?DietersIdeasOnImprovement

Tłumaczenie wj22 (przepraszam za wszystkie nieściłości, powtórzenia i literówki. następnym razem postaram sie jeszcze bardziej :-P)



Nadesłane przez marcin dnia 03-06-2004 o godz. 16:49:57 (3066 wyświetleń)
[ Administracja ]

Pokrewne linki
 Więcej na temat Ze świata pro

Najczęściej czytany artykuł Ze świata pro:
Go, gra niezliczonych możliwości

Oceny artykułu
Wynik głosowania: 3.6
Głosów: 5


Poświęć chwilę i oceń ten artykuł:

Wyśmienity
Bardzo dobry
Dobry
Przyzwoity
Kiepski


Opcje

Sklep E-GO
Autorzy | Podziękowania
Hosting zapewnia Polskie Stowarzyszenie Go
Interactive software released under GNU GPL, Code Credits, Privacy Policy