Archiwum Internetowej Akademii Go Sklep E-GO  
_TOGGLE_TOGGLE
Menu

Nauka

Artykuły

Szukaj

Archiwum IAG


Artykuły: ''Qijing Shisanpian'' - O Klasycznej Grze w Go w Trzynastu Rozdziałach (cz. 3)
Ze świata pro
Autor: Zhang Ji. Przypisy pochodzą z: Paolo Zanon, Qijing Shisanpian (The Classic of Weiqi in Thirteen Chapters) - Its History and Translation.


ROZDZIAŁ 5. O PUSTCE I PEŁNI

W weiqi, jeśli realizujesz zbyt wiele głównych strategii, twe grupy nie będą ze sobą harmonijnie współdziałać. Gdy twa linia obrony zostanie raz przełamana, trudno będzie zapobiec porażce.

Nie graj swych kamieni zbyt blisko kamieni przeciwnika, gdyż w ten sposób sprawiłbyś, że on byłby "pełny", a ty sam się "opróżnisz". Gdy jesteś "pusty", łatwo jest zrobić inwazję w twój teren; gdy jesteś "pełen", trudno cię pokonać25.

Nie postępuj według jednego planu, zmieniaj go raczej w zależności od sytuacji. Zuozhuan doradza: "Jeśli widzisz, że możesz postąpić naprzód, idź śmiało! Jeśli napotkasz trudności, wycofaj się"26. Stwierdza również: "Jeśli zdobędziesz coś, lecz nie zmienisz swej metody, ostatecznie zdobędziesz tylko jedną rzecz"27.

25Podobną koncepcję można znaleźć w rozdziale "Xushipian" dzieła Sunzi, zatytułowanym również "O pustce i pełni". Sunzi pisze: "jednostki armii są jak woda: tak jak woda spływają ze wzniesień w dół. W ten sam sposób formacje wojskowe powinny unikać zapełnionych miejsc i zajmować te puste". AI QILAI (ed.), op.cit., s. 100. Teoria, która, tak jak w tym przypadku, odnosi zdanie pewnej zasady do swego przeciwieństwa, jest charakterystyczna dla taoizmu.

26Ten fragment z dwunastego roku "Xuangong" z Zuozhuan kończy się stwierdzeniem "co jest dobrą zasadą w dowodzeniu armią". RUAN YUAN (ed.), op.cit., vol. 2, s.1879.

27Cytat ten nie pochodzi z Zuozhuan, lecz z książki "Jinxin" Mengzi, RUAN YUAN (ed.), op.cit., vol. 2, s.2768.

ROZDZIAŁ 6. O WIEDZY O SOBIE

Mądry człowiek jest w stanie przewidzieć to, czego nie można jeszcze zobaczyć. Głupiec jest ślepy nawet wówczas, gdy dowody zostały odkryte przed jego oczyma.

Jeśli znasz swoje słabe punkty, potrafisz przewidzieć korzyści, jakie jest w stanie osiągnąć twój przeciwnik i dzięki temu możesz wygrać. Wygrasz też, jeśli wiesz, kiedy walczyć, a kiedy unikać konfliktu28, jeśli potrafisz prawidłowo mierzyć intensywność swego wysiłku, jeśli wykorzystasz swe uprzednie przygotowania, jeśli zdołasz uniemożliwić przeciwnikowi skorzystanie ze swych przygotowań, jeśli w chwili spoczynku zdołasz zmęczyć przeciwnika i jeśli unikając walki obezwładnisz przeciwnika.

W Laozi jest napisane: "Ten kto zna samego siebie, jest oświecony"29.

28Rozdział "Mougong" Sunzi Bing Fa zawiera wśród "pięciu rzeczy, które koniecznie trzeba wiedzieć, aby wygrać" następujące zdanie: "Jeśli wiesz kiedy angażować się w konflikt, wygrasz; jeśli wiesz w jaki sposób mierzyć intensywność swoich wysiłków, wygrasz; jeśli wykorzystasz swe uprzednie przygotowania i jeśli zdołasz uniemożliwić przeciwnikowi skorzystanie ze swych przygotowań, wygrasz". AI QILAI, op.cit., s.75.

29Rozdział 33 Laozi rozpoczyna się zdaniem: "Ten kto rozumie innych jest mądry, lecz ten, kto zna samego siebie, jest oświecony". XU XINGDONG (et al.), Daodejing Shiyi (The Classic of Dao and De, with Explanations), Jinan, Jilu Shushe, 1991, s. 80.

ROZDZIAŁ 7. O OBSERWOWANIU GRY

Grupy na planszy powinny być harmonijnie połączone ze sobą. Dlatego próbuj przejąć inicjatywę i utrzymywać ją ruch po ruchu od początku gry aż do jej końca.

Jeśli gracz angażujący się w konflikt na planszy nie wie, kto jest silniejszym graczem, a kto słabszym, musi poddać badaniu każdy najmniejszy szczegół. Jeśli zauważysz, że sytuacja faworyzuje ciebie, musisz starać się utrzymać swoje pozycje; jeśli natomiast uświadomisz sobie, że przegrywasz, wnet musisz sprytnie zrobić desant na większe tereny.

Jeśli twoje rozwinięcia wzdłuż brzegu wystarczają ci jedynie do przeżycia, zostaniesz pokonany30. Im mniej się bronisz będąc w kłopotach, tym większa będzie twa porażka31, a rozpaczliwa walka o przetrwanie prowadzi do wielu przegranych.

Jeśli dwa łańcuchy kamieni okrążają się nawzajem, wpierw pozbawiaj przeciwnika swobody od zewnątrz. Jednak jeśli żadne okoliczne pozycje nie gwarantują ci wsparcia, a ustawienie kamieni jest dla ciebie niekorzystne, nie wykonuj więcej ruchów w tej okolicy. Gdy grozi ci niebezpieczeństwo, gdy przeciwnik przeniknął przez twoje szyki, nie graj tam więcej, gdyż czynienie tego oznaczałoby stawianie kamieni i nie stawianie ich. To nie jest właściwy sposób gry.

Istnieje wiele sposobów popełniania błędów, a tylko jedna droga prowadzi do sukcesu. Wiele zwycięstw należy do tego z graczy, który wie, jak prawidłowo patrzeć na planszę32.

W Yijing jest napisane: "Ten, kto nie widzi drogi przed sobą, musi się zmienić; tylko przez zmianę możliwe jest zrozumienie33, tylko w ten sposób będzie on żył długo"34.

30Jest tak dlatego, że pozostawia się wtenczas centrum planszy przeciwnikowi, a jest tam wiele przecięć.

31Charakterystyczną cechą niedoświadczonych graczy jest fakt, że usilnie starają się zapobiec schwytaniu swych kamieni przez przeciwnika, z tym nieuniknionym rezultatem, że tracą jeszcze większą ich ilość. Można powiedzieć, że umiejętność prawidłowej oceny, kiedy grupa kamieni jest "martwa" jest dobrym kryterium kategoryzacji graczy według poziomu gry.

32Ta porada jest podobna do innej, którą można znaleźć w rozdziale 1, według której zalecane jest uważne obserwowanie planszy, w szczególności w momentach konfliktów. (Prawdopodobnie chodzi tu o prawidłową ocenę sytuacji - przyp. tłum.)

33Czasownik tong oznacza zarówno "rozumieć" jak i "komunikować się". W tłumaczeniu angielskim zdanie to brzmi: "He who cannot see the way ahead must change: it is only by changing that connections may be made, and only thus may he live long", co można również przetłumaczyć jako "Kto nie przewiduje, musi się zmienić, gdyż jedynie przez zmianę może połączyć swe pozycje i przetrwać długo".

34Rozdział "Xici xia" of Yijing (The Classic of Changes). RUAN YUAN (ed.), op.cit., vol. 1, s. 89.



Nadesłane przez marcin dnia 16-07-2004 o godz. 13:34:32 (2498 wyświetleń)
[ Administracja ]

Pokrewne linki
 Więcej na temat Ze świata pro

Najczęściej czytany artykuł Ze świata pro:
Go, gra niezliczonych możliwości

Oceny artykułu
Wynik głosowania: 5
Głosów: 2


Poświęć chwilę i oceń ten artykuł:

Wyśmienity
Bardzo dobry
Dobry
Przyzwoity
Kiepski


Opcje

Sklep E-GO
Autorzy | Podziękowania
Hosting zapewnia Polskie Stowarzyszenie Go
Interactive software released under GNU GPL, Code Credits, Privacy Policy