Archiwum Internetowej Akademii Go Sklep E-GO  
_TOGGLE_TOGGLE
Menu

Nauka

Artykuły

Szukaj

Archiwum IAG


Artykuły: Poradnik dla nowych graczy na KGS
Różne
Jest pewien standardowy zestaw pytań, który zadają nowi gracze na serwerze KGS. To skłoniło mnie do napisania tego poradnika.
Nie jest to help wyjaśniający wszystkie możliwości klienta, gdyż ten jest prosty w obsłudze i nie stwarza zbyt wielu problemów. Są to informacje na temat przyjętych zwyczajów i różne porady. Czasem mogą one oszczędzić Ci pytań do innych, doświadczonych użytkowników. Mogą Cię one nawet uchronić przed sprawianiem kłopotu innym.

Poradnik przeznaczony jest dla całkowicie nowych użytkowników KGS. Warto go przeczytać, gdy obsługę klienta ma się już mniej więcej opanowaną. Mam nadzieję, że okaże się on wtedy przydatny.

Wyjaśnienie na przyszłość: Prywatna Wiadomość: klikasz na kimś lewym przyciskiem, otwiera się obok pokojów, w których jesteś okienko rozmowy z danym użytkownikiem i piszesz komunikat przeznaczony specjalnie dla niego.

GRANIE

1. W grze Go jest zwyczaj rozpoczynania gry czarnymi od prawego górnego rogu ( o ile czarny chce zacząć w rogu, a nie np. na środku planszy ). Odstępstwo od tego jest wyrazem braku szacunku dla przeciwnika.
2. Na KGS przyjał się zwyczaj przywitania przed grą i podziękowania za nią oraz pożegnania po jej zakończeniu. Używa się tutaj najczęściej formuł:
hi/hello, potem ewentualnie gg ( skrót od "good game", co naleźy rozumieć jako "have a good game" ), i na koniec thanks/thx ( czyli to samo co "thanks" ), bye/cu ("see you").
Gdy grasz z rodakiem, z reguły piszecie cześć/cz/witaj, potem ewentualnie miłej/milusiej/ciekawej ( w domyśle: gry), a po grze: dzięki/dz, cześć/na razie

-Jak mogę rozpoznać na początku gry, że gram z rodakiem?
-Kliknij na niego prawym przyciskiem i zaznacz "Zobacz informacje". Po prawej stronie jest podana wersja klienta. Jeśli widnieje tu napis "polski" (napisy w kliencie są po polsku), to raczej jest twój rodak Uśmiech Niektórzy używają jednak klienta angielskiego, co czyni ich narodowość trudniejszą do ustalenia. Ich sprawa, ja osobiście tego nie pochwalam.

3.Ucieczki: KGS ma własny mechanizm walki z graczami, którzy opuszczają partię. Skończyć się to może dla nich potraktowaniem tych gier jako walkowery. Z tego powodu nie jest mile widziane, gdy ludzie uskarżają się na to w pokojowym czacie lub piętnują jakiegoś ucieczkowicza. Rada: powstrzymaj nerwy i ew. przeczytaj sobie
http://senseis.xmp.net/?KGSIssueEscapers
Poza tym możesz wznowić przerwaną grę, gdy np. ktoś miał problemy z połączeniem. Kliknij "Wznów", które znajduje się nad listą użytkowników. Twój przeciwnik może wtedy dołączyć i dokończycie przerwaną grę.
4.Oszustwo przy liczeniu wyników: smutny proceder. Polega na uśmiercaniu żywych grup. Ale najlepiej nie krzyczeć o tym na cały pokój, lecz powiadomić o sprawie poprzez prywatną wiadomość któregoś Admina albo Asystenta ( ci mają obok nazw złote lub srebrne gwiazdki ) i poprosić o wejście do "przekręcanej" gry.

OGLĄDANIE/PRZEGLĄDANIE GIER

1. Możesz zawsze skorzystać z Opcje->Oszacuj wynik, aczkolwiek komputer nie robi tego idealnie ( a czasami tragicznie ). Polecam używanie tego co pare ruchów w grze końcowej, dzięki czemu można zobaczyć, który gracz nadrabia więcej punktów
2. Jeśli chcesz sprawdzić, co by było po innych ruchach, wejdź w Opcje->Wyświetl lokalnie i tam rozegraj to inaczej niż obydwaj gracze.
3. Po zakończonej grze można ją przejrzeć Opcje->Przejrzyj grę. Zdarza się wtedy, że któryś z obserwatorów chce Ci wtedy coś pokazać i prosi o kontrolę (pisząć np. "mogę ctr?", "can I have ctr?" etc. ). Oddajesz mu ją klikając na nim prawym przyciskiem myszy i wybierając "Przekaż kontrolę". Teraz to on klika Uśmiech Odzyskujesz kontrolę klikając w lewym górnym rogu w "Narzędzie->Przejmij kontrolę"
4. KGS prześladuje plaga gadulstwa i popisów. Najbardziej to doskwiera podczas obserwowania gier rankingowych. Obserwujący lubią sobie czasem urządzić wtedy czat obok toczącej się gry. Dlatego proszę Cię w swoim imieniu, abyś w trakcie gry ograniczył pisanie na tematy inne od wykonywanych ruchów, ew. tożsamości obydwu graczy w momencie gdy jest to:
*Gra rankingowa
*Obydwaj gracze nie są twoimi dobrymi znajomymi ( choć może warto czasem im w ciszy pokibicować )
Dodatkowe rozmowy (np. ilu jest goistów w kraju gracza B?) można sobie zostawić na zakończenie partii.
Niektórych irytuje jeszcze, gdy początkujący orzekają o obserwowanych grach danowców (np. czarny powinien zagrać tutaj ), zwłaszcza gdy ich opinie są trafione jak kulą w płot Bardzo szczęśliwy

UCZESTNICTWO W LEKCJACH

1.Oto najpopularniejsze darmowe lekcje na KGS:
*Tsumego Tuesdays - wtorek wieczór, pokój KGS Teaching Ladder
*ING Goe Internet Go School - niedziela ok 17, pokój ING Goe Internet Class
*Akademia Go - sprawdź na Akademi link lekcje, ew. wybierz w menu "Użytkownik->Wyświetl informacje o użytkowniku", a w okienko wpisz "Benerit". W jego profilu też znajdziesz info o najbliższych lekcjach
Lekcje kryją się na ogół w grach z literką "D"
2. LEKCJE GŁOSOWE: aby lekcja głosowa działała najlepiej jak to możliwe, to
*w Plik->Ustaw preferencje zaznacz pole "Dźwięk" Uśmiech
*wyłącz w systemie wszystko co intensywnie używa twojego łącza internetowego tzn. torrenty, osiołki, a nawet Gadu-Gadu, jeśli są problemy
*Gdy stracisz dzwięk, zamknij lekcję i wejdź w nią ponownie
*Nie zawracaj w trakcie lekcji ludziom głowy twoimi problemami z dźwiękiem, jeżeli już, to takie rzeczy załatwia się poprzez prywatne wiadomości.
3. ROZWIĄZYWANIE PROBLEMÓW: W/w wspomniana lekcja Tsumego Tuesday, i inne, zorganizowana jest w ten sposób, że gracze podają swoją propozycję rozwiązania poprzez Prywatną Wiadomość prowadzącemu. A więć NIE PISZ WTEDY ROZWIĄZANIA W KANALE GRY, ale wyślij je prywatnie ( Prowadzący prosi wtedy: "PM me with your solution" ). Dodatkowo, zwykle chodzi tu o podanie sekwencji ruchów roztrzygających całą sytuację, a nie pierwszego ruchu.
4. Jeśli nie zobaczyłeś czegoś na lekcji dokładnie, możesz poprosić prowadzącego o powtórzenie, ale gdy jest dużo uczestników, przypominam o możliwości "Wyświetl lokalnie"

ZNACZKI CZASAMI NIEMILE WIDZIANE

1. Jeśli masz w swoim rankingu goły znak zapytania, oznacza to, że zagrałeś za mało rankingowych gier, aby serwer mógł określić twoją siłę. Musisz poprosić o gry rankingowe graczy z rankingiem. Znak zapytania przy sile oznacza niepewny ranking. Można go usunąć grając więcej rankingowych parti - twoja siła ustali się na pewnym poziomie.
2. Znak tyldy oznacza, że prawie zawsze grasz z silniejszymi od Ciebie. Przez to słabsi nie mogą z tobą zagrać i ew. poprawić swojego rankingu. Posiadanie ~ jest przez niektórych graczy piętnowane - odmawiają gry ( komentarz "no ~" w otwartej grze )

KOLEJNY, ALE NA SZCZĘŚCIE OSTATNI APEL AUTORA Puszczający oczko

Piszmy po polsku. Czyli piszmy z ogonkami.

I to na razie tyle. Proszę o uwagi i uzupełnienia. Zgłaszajcie je na adres:

kacprey@gazeta.pl

Robert Stefaniuk ( Kacpergo )
9 listopad 2005


Nadesłane przez Kacpergo dnia 09-11-2005 o godz. 17:40:28 (5131 wyświetleń)
[ Administracja ]

Pokrewne linki
 Więcej na temat Różne

Najczęściej czytany artykuł Różne:
Fragmenty książki Gra GO Matthew Macfadyena

Oceny artykułu
Wynik głosowania: 3.78
Głosów: 14


Poświęć chwilę i oceń ten artykuł:

Wyśmienity
Bardzo dobry
Dobry
Przyzwoity
Kiepski


Opcje

Sklep E-GO
Autorzy | Podziękowania
Hosting zapewnia Polskie Stowarzyszenie Go
Interactive software released under GNU GPL, Code Credits, Privacy Policy