Menu
Nauka
Artykuły
Szukaj
Archiwum IAG
|
Making Good Shape
Pierwsza książka w jęz. angielskim poświęcona kształtom - zagadnieniu, które często pojawia się choćby w komentarzach do gier. Jest to sprawa nie tylko estetyki, ale i efektywności zagrań.
Dwa pierwsze rozdziały składają się na całkiem obszerne (60 stron) wprowadzenie do teorii kształtów: w pierwszym omówiono efektywność kamieni, w drugim podano przykłady dobrych i złych kształtów i rozwinięć. Zawierają one wiadomości zarówno dla graczy początkujących, jak i bardziej zaawansowanych. Wyjaśnienia tam zawarte powinny się przydać na każdym etapie gry, a także pomagają zrozumieć część joseki.
Po nich następuje główna część książki: 245 problemów (ilość wystarczająca, żeby zmęczyć każdego ;)). Nie tylko sprawdzają one rozumienie wyłożonej w książce teorii, ale też rozszerzają wiedzę, ukazując na przykładach, że kształt, zazwyczaj postrzegany jako zły - jak choćby głupi trójkąt - czasem okazuje się tesuji. Problemy najczęściej dotyczą sytuacji z chubanu, a zwłaszcza inwazji i tworzenia sabaki. W rozwiązaniach przedstawiono zarówno wariacje prawidłowych zagrań, jak i konsekwencje błędów.
Dopełnieniem tej praktycznej części książki są skomentowane 2 partie pro.
Dla kogo jest ta książka? Teoria na pewno przyda się już graczom 15k, zwłaszcza tym zainteresowanym kształtami czy joseki. Jednak problemy przeznaczone są dla graczy od 10k do... być może dan.
Mały minus książki: czasem zamieniane określenia White i Black (nie wspominając o literówce i cyfrówce na okładce ;)) Dodane: November 22nd 2005 Recenzent: lsnienie Wynik: Wywołań: 1928 Język: |
|