Archiwum Internetowej Akademii Go Sklep E-GO  
_TOGGLE
Menu

Nauka

Artykuły

Szukaj

Archiwum IAG


Gra w Go: Matthew Macfadyen
Niniejsza książka służy zarówno jako wprowadzenie do gry w go dla zupełnie początkujących, jak i jako przewodnik po jej podstawach dla graczy, którzy opanowali już zasady go.

W pierwszych rozdziałach przedstawione są kompletne zasady gry, w kolejnych autor zapoznaje Czytelnika z podstawami umiejętnej gry omawiając szeroko inwazje, atak, obronę i efektywność ruchów. Oryginalne zestawy ćwiczeń sprawdzają stopień opanowania przez Czytelnika umiejętności taktycznych przedstawionych w treści.
Książka zawiera także eseje przybliżające historię gry, etykietę, porady odnośnie gry na mniejszych planszach i wskazówki jak znaleźć innych graczy oraz wiele więcej.

Matthew MacFadyen to jeden z najsilniejszych graczy amatorskich w Europie. Osiągnął on stopień 6 Dan. Był Mistrzem Wielkiej Brytanii więcej niż 12 razy oraz Mistrzem Europy cztery razy. Poznał grę w go w wieku 12 lat, a mistrzem Wielkiej Brytanii po raz pierwszy został w 1978 roku.


Już wkrótce (w 2003 roku) książka będzie dostępna w języku polskim. Polecam ją szczególnie zarówno początkującym, jak i osobom, które pragną uczyć gry w go innych.

Spis treści książki:


Wprowadzenie – jak korzystać z tej książki

Przedmowa tłumacza

CZĘŚĆ 1: ZASADY

Rozdział pierwszy: Zbijanie

Atari Go – gra w zbijanie

Sztuczki pozwalające łapać kamienie

Sztuczki służące ratowaniu kamieni

Ćwiczenia

Etykieta

Rozdział drugi: Terytorium

Go Terytorialne

Połączenie Atari Go i Go Terytorialnego

Przykładowa partia go

Obliczanie wyniku

Powtarzanie się pozycji - ciekawostka

Pełne zasady gry

Ćwiczenia podsumowujące zasady go

CZĘŚĆ 2: PODSTAWY UMIEJĘTNEJ GRY

Rozdział trzeci: Życie i śmierć grup

Wewnętrzne oddechy – oka

Fałszywe oka

Więcej o poświęceniach

Jak zbijać grupy

Problemy życia i śmierci

Rozdział czwarty: Duża plansza

W jakiej odległości od siebie należy rozstawiać kamienie

Wymiana ściany na terytorium

Rozdział piąty: Inwazje

Jeszcze o tym, jak unieszkodliwiać inwazje

Inwazje przy pomocy z zewnątrz

Seki – żadna ze stron nie może zabić

Ćwiczenia

Rozdział szósty: Atak i obrona

Rozdział siódmy: Sztuczki taktyczne

Ćwiczenia

Rozdział ósmy: Przykład zaawansowanej partii
Rozdział dziewiąty: Zaawansowane problemy

Rozdział dziesiąty: Kultura go Dalsze lektury
Indeks


Dodane: September 1st 2003
Recenzent: Marcin Kamiński
Wynik:
Link: Strona książki
Wywołań: 3220
Język: polish

Gra w Go: Matthew Macfadyen
Nadesłane przez yeellow dnia 2004-01-22 15:12:52
Mój wynik:


Niezła książka, chociaż lepiej kupić ja zanim zaczniemy grać, bowiem nawet słaby gracz będzie pomijał spore części (wiem to po sobie :-). Ale to co zostanie wciąż jest ciekawe. Dobry jest rozdział "zaawansowane problemy" - ciekawe zadania (w każdym razie z perspektywy słąbego gracza), zachęcające do dalszej nauki. Podsumowując, polecam, chociaż trzeba mieć świadomość, że większość informacji zawartych w tej książce można znaleźć na stronach Akademii. Dodatkową zaletą książki jest to, że możemy ją pożyczyć jakiemuś nowiciuszowi i zdobyć nowego partnera do gry :-).

Sklep E-GO
Autorzy | Podziękowania
Hosting zapewnia Polskie Stowarzyszenie Go
Interactive software released under GNU GPL, Code Credits, Privacy Policy