Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Kristofor Nobi
Dołączył(a): stycz 02, 2004 Wiadomości: 7 Skąd jesteś: Gdynia-Witomino
|
Nadesłano: Wt stycz 25, 2005 9:45 pm Temat wiadomości: Jak się liczy? |
|
|
|
Powróć na górę |
|
|
Dobromila Ogeima
Dołączył(a): czerw 22, 2003 Wiadomości: 178 Skąd jesteś: Łódź/Zielonka
|
Nadesłano: Śr stycz 26, 2005 1:07 am Temat wiadomości: |
|
Z tego co ja rozumiem to chodzi o szacowanie mniejwięcej ile postawienie danego ruchu daje. Profesjonaliści umieją to dokładnie wyliczać, amatorom zostaje szacunkowe.
Wartości ruchu w yose, pod koniec gry nawet bardzo początkujący jak się zastanowi może obliczyć. "Jak ja postawię tu, to moje terytorium będzie o 1 większe, a jego o 1 mniejsze, niż jakbym nie postawił, czyli ten ruch ma wartość 2 punktów". Na początku i w środku gry to jest duuuużo trudniejsze.
Ja też tego jeszcze zbytnio nie umiem.
|
|
Powróć na górę |
|
|
Radziol Nikken tobi
Dołączył(a): kwiet 24, 2003 Wiadomości: 107 Skąd jesteś: Tychy
|
Nadesłano: Śr stycz 26, 2005 1:34 am Temat wiadomości: |
|
Dobromila wrote: |
Wartości ruchu w yose, pod koniec gry nawet bardzo początkujący jak się zastanowi może obliczyć. "Jak ja postawię tu, to moje terytorium będzie o 1 większe, a jego o 1 mniejsze, niż jakbym nie postawił, czyli ten ruch ma wartość 2 punktów".
|
Dodam, ze...
Jezeli chodzi o chuban to wartosc ruchu okresla sie podobnie jak w yose tylko ze do danych wartosci dochodzi przedrostek "okolo"
A w fuseki uzywam takich okreslen jak, maly, sredni, duzy ruch, ogromny etc...
Chyba w miare wzrastania sily da sie to z wieksza dokladnoscia okreslic, a moze inaczej... jak bedziesz potrafil z wieksza dokladnoscia okreslic ile jest wart ruch tym wieksza bedziesz mial sile
_________________ "Wszelkie wspaniałe rezultaty, jakie kiedykolwiek osiągnął człowiek, możliwe były dzięki temu, iż uwierzył, że coś w nim samym jest wyższego nad zewnętrzne okoliczności." - Bruce Barton |
|
Powróć na górę |
|
|
dede Tengen
Dołączył(a): kwiet 06, 2003 Wiadomości: 192 Skąd jesteś: Trojmiasto
|
Nadesłano: Śr stycz 26, 2005 3:34 pm Temat wiadomości: |
|
Nie zawsze określenie 'duży' albo 'mały', szczególnie w fuseki, dotyczy bezpośrednio wielkości ruchu w sensie zysku/straty. Czasem chodzi o wpływ jaki ruch ma na gre, jak bardzo zmienia jej dotychczasowy przebieg.
|
|
Powróć na górę |
|
|
kaisuj Hazama tobi
Dołączył(a): sierp 28, 2003 Wiadomości: 282 Skąd jesteś: Lublin
|
Nadesłano: Cz stycz 27, 2005 10:24 am Temat wiadomości: |
|
W ksiazce "Swiat GO" jest rozdzial poswiecony temu problemowi. Poza tym kiedys ktos prowadzil lekcje na KGSie na ten temat. Powinna gdzies byc zapisana. Niestety nie pamietam kto to byl, ale mozna przypuszczac, ze albo Dede, albo Marcin, albo Nexo. Mozna poszukac w dziale pliki akademii, albo pozgrywac sobie gry demonstracyjnej wyzej wymienionych z listy gier na KGSie, lu tez archiwum gier na stronie
kgs.kiseido.com/pl_PL/...ives.xhtml
Niestety nie potrafie podac bardziej precyzyjnych wskazowek
|
|
Powróć na górę |
|
|
marcin Tesuji
Dołączył(a): kwiet 11, 2003 Wiadomości: 372 Skąd jesteś: Poznań
|
Nadesłano: Cz stycz 27, 2005 11:14 am Temat wiadomości: |
|
Ogladalem kiedyś lekcje Kijany na ten temat (na KGS).
_________________ Graj każdy ruch tak, jakby był twoim ostatnim. |
|
Powróć na górę |
|
|
mar001 Kosumi
Dołączył(a): sierp 15, 2004 Wiadomości: 30 Skąd jesteś: okolice Warszawy
|
|
Powróć na górę |
|
|
Mandos Tesuji
Dołączył(a): marca 02, 2004 Wiadomości: 238 Skąd jesteś: Łódź
|
|
Powróć na górę |
|
|
MorF3us Ikken tobi
Dołączył(a): czerw 12, 2004 Wiadomości: 59 Skąd jesteś: Warszawa
|
|
Powróć na górę |
|
|
kaisuj Hazama tobi
Dołączył(a): sierp 28, 2003 Wiadomości: 282 Skąd jesteś: Lublin
|
Nadesłano: Pn stycz 31, 2005 10:09 am Temat wiadomości: |
|
Dla mnie fuseki to jest kompletnie inna para kaloszy i nie rozpatruje ruchow w tej fazie gry z punktu widze ilosci terenu. Fuseki ma przygotowac pozycje do walki o teren w chubanie. Dlatego tez grajac fuseki staram sobie wyobrazic sytuacje na koniec fuseki i gram je tak, by miec zadawalajacy punkt wyjscia do walki, a wiec: nie miec zbyt slabych grup wzgledem przeciwnika, oraz nie pozwolic by przeciwnik byl obecny w znacznie wiekszym obszarze niz ja, bo w obu tych przypadkach pozniejsza walka jest trudna. Dodam jeszcze tylko, ze gdy mysle o obszarze w fuseki, to niekoniecznie musi sie to wprost przekladac na teren. Ten obaszar, w ktorym jestem obecny ja czy przeciwnik, to dla mnie w fuseki raczej potencjal do walki.
A jesli chodzi i rozpoznawanie sente to zawsze staram sie odpowiedziec sobie na pytanie czy przeciwnik musi odpowiadac na moj ruch, czy moje zagranie zmusza go do tego i co ewentualnie zrobie, jesli na nie nie odpowie. Jezeli widze, ze brak odpowiedzi na moj ruch jest dla mnie korzystny to gram to jako sente.
|
|
Powróć na górę |
|
|
Kristofor Nobi
Dołączył(a): stycz 02, 2004 Wiadomości: 7 Skąd jesteś: Gdynia-Witomino
|
Nadesłano: Pn lut 13, 2005 3:55 pm Temat wiadomości: |
|
Czyli dalej nic nie wiem!!... W ksiązkach to to jest jakoś marginalnie opisane.
Ok. Poszukam na KGS, czy gdzieś indziej, bo waro wiedzieć a nie tylko grać wyobrażnią! Mam program do grania w Go i on liczy, ale czemu tak a nie inaczej to nigdy nie wiem.....
|
|
Powróć na górę |
|
|
marcin Tesuji
Dołączył(a): kwiet 11, 2003 Wiadomości: 372 Skąd jesteś: Poznań
|
Nadesłano: Pn lut 13, 2005 4:26 pm Temat wiadomości: |
|
Może to cię pocieszy: mam 1 dan i sam nie potrafię precyzyjnie oszacować wartości żadnego ze swoich ruchów - chyba że w bardzo późnym yose. Imho nie o to w go chodzi - ważniejsze, by zachowywać równowagę pomiędzy wartością ruchów twoich i przeciwnika, niż by znać precyzyjną wartość swojego ruchu.
_________________ Graj każdy ruch tak, jakby był twoim ostatnim. |
|
Powróć na górę |
|
|
Mandos Tesuji
Dołączył(a): marca 02, 2004 Wiadomości: 238 Skąd jesteś: Łódź
|
Nadesłano: Pn lut 13, 2005 4:28 pm Temat wiadomości: |
|
Jak dla mnie na razie nie jest Ci to potrzebne. Jesteś początkującym graczem a wartość ruchu w chuban jest trudno policzyć (nie wspominająć już o fuseki).
Sam właściwie liczę tylko ruchy w małym yose. Podstawową umiejętnością którą powinieneś zdobyć jest rozpoznawanie ruchów sente, gote, dużych, małych, ważnych i nieważnych. Na dokładniejsze liczenie przyjdzie czas kiedy przestaniesz być początkujący.
Powodzenia.
PS: polecam lekcjie benerit'a na temat oceny gry bastion.univ.gda.pl/~benerit/
_________________ The good fighters of old first put themselves beyond the possibility of defeat,
and then waited for an opportunity of defeating the enemy.
Sun Tzu Wu - ART OF WAR |
|
Powróć na górę |
|
|
|