Archiwum Internetowej Akademii Go Sklep E-GO  
_TOGGLE
Menu

Nauka

Artykuły

Szukaj

Archiwum IAG


problem ze zrozumnieniem pojęcia terytorium
Jesteś kompletnie zielony? Nie wiesz co to jest seki? Zapytaj tutaj
Rozpocznij nowy temat   Odpowiedz na temat   Wersja do druku    Forum - strona głównaPoczątkujący
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
arth
Nobi
Nobi


Dołączył(a): stycz 18, 2004
Wiadomości: 8
Skąd jesteś: Gdynia

PisanieNadesłano: Pn stycz 18, 2004 10:05 pm    Temat wiadomości: problem ze zrozumnieniem pojęcia terytorium Odpowiedz cytując

Mam pewien problem z zasadą terytorium. Muszę nadmienić że jestem bardzo początkujący. Po przeczytaniu przewodnika po GO na tej stronie, nie wiem czy w pełni rozumię zasadę przeliczania terytorium. Przechodząc do mojego pytania zakładam że gra kończy się w następującej sytuacji (dla uproszczenia zakładam że to plansza 5x5)(fakt iż gra skończy się taką sytuacją wydaje mi się znikomy, ale chciałbym w pełni zrozumieć ten temat):
-białe kamienie ustawione są na głównej przekątnej
-w jednym z wolnych rogów jest jedno przecięcie obstawione przez 3 czarne kamienie
-po drugiej stronie "muru" białych stoi jeden czarny kamień
Jeśli obydwoje zawodników pasuje gra się kończy. Następnie następuje ustalanie, które z kamieni są martwe.Czy kamień czarny, który ma cztery oddechy i stoi samotnie za kaskadą zostaje zdjęty z planszy?
Sytuacja może wyglądać tak:
1. Zostaje zdjęty, wtedy czarny otrzymuje 0 pkt. biały 10 pkt.
2. Nie zostaje zdjęty (bo zawodnicy tak usatalili) i czarny ma 1 pkt. i tu nasuwa mi się pytanie, czy jeżeli biały otacza teren na którym są jakieś kamienie przeciwnika, które nie zostały zdjęte z planszy liczy się do jego terytorium?
Proszę o wyrozumiałość!!! Jestem początkujący więc jakiekolwiek błedy wynikające z mojego rozumowania wynikają z niewiedzy
Powróć na górę
zefciu
Hazama tobi
Hazama tobi


Dołączył(a): kwiet 25, 2003
Wiadomości: 216
Skąd jesteś: Poznań